Chet Atkins - Certified Guitar Player

Osa 1: Nuori Atkins löytää tyylinsä

Chet Atkinsin lempinimet 'Mr. Guitar' ja 'Country Gentleman' kertovat jo paljon hänestä. Hän on kantrimusiikin suuria nimiä. Hänen virtuoosimaista fingerstyle-näppäilytyyliään ovat jäljitelleet lukemattomat kitaristit ympäri maailmaa. Atkins teki soittamisen ohella merkittävän uran levybisneksessä, tuottajana ja levy-yhtiön johtoportaassa. Hän loi yhdessä Owen Bradleyn kanssa 'Nashville Sound' -nimityksen saaneen pehmeämmän kantrisoundin, joka teki Nashvillesta yhden merkittävimmistä levyteollisuuden keskuksista.

Atkins levytystuotanto on hyvin laaja, hän levytti kantrin ohella monenlaista muutakin musiikkia ja teki yhteistyötä monien erilaisten muusikoiden kanssa ja soitti lukemattomien huippuartistien levytyksissä, kuten esimeriksi Elvis Presley, Hank Williams, The Everly Brothers. Yhteistyössä kitaravalmistajien Gretschin ja Gibsonin kanssa Atkins kehitti useita hänen nimeään kantavia kitaramalleja.

Tässä Chet Atkinsin tarinan ensimmäisessä osassa kerron miten Atkinsista kasvoi oman persoonallisen ja sittemmin paljon kopioidun soittotyylin omaava hämmästyttävä virtuoosi.

Köyhä, mutta musikaalinen koti

Chester Burton Atkins syntyi 20.6.1924 pienessä kylässä, lähellä Luttrellia, Itä-Tennesseessä. Atkinsien maatila oli Clinch Mountain vuoriston juurella. Alue oli hyvin köyhää maaseutua ja myös Atkinsin lapsuuden koti oli vaatimaton, heillä ei ollut sähköä, eikä juoksevaa vettä. Perhe kasvatti kivisillä rinteillä maissia ja tupakkaa sekä laidunsi rinteillä myös lehmiä.

Chet Atkinsin lapsuuden koti

Chet Atkinsin lapsuuden koti Itä-Tennesseessä Luttrellin lähistöllä

Atkinsin isoisä, Wes Atkins oli ollut viulisti ja viulunrakentaja ja hänen isänsä, James Arley Atkins, oli kiertävä musiikinopettaja ja hengellinen laulaja. Koko Atkinsin perhe harrasti musiikkia, Ida-äiti soitti pianoa ja lauloi, vanhemmat veljet soittivat kitaraa, musiikki soi lähes päivittäin heidän kotonaan.

"Kunpa olisin sokea ja minulla olisi kitara"

Atkins kertoo muistelmissaan lapsuutensa tärkeimmän päivän olleen, kun hän pääsi äitinsä mukana Knoxvilleen. Siellä hän oli nähnyt sokean miehen soittavan kitaraa kadun reunassa. Se hetki oli jäänyt lähtemättömästi hänen mieleensä. Kotiin palattuaan nuori Chester oli sanonut äidilleen, "kunpa olisin sokea ja minulla olisi kitara". Niin paljon hän halusi soittaa.

Usein Atkinsien vierailla oli kitara, viulu tai muu soitin mukanaan. Kaikkia lapsia kannustettiin soittamaan. Atkins aloitti soittamisen isänsä kehotuksesta viululla ja kokeili myös ukulelea jo kolmen-neljän vuoden iässä. Kuvassa: Isänsä James Arley Atkinsin viululla Chet Atkins aloitti soiton opiskelun Ensimmäiset opit kitaraan hän sai kaksitoista vuotta vanhemmalta velipuoleltaan Jimiltä, joka elätti jo itseään soitollaan. Chester ihaili veljeään, josta tuli hänen ensimmäinen esikuvansa. Chesterin ja Jimin lisäksi perheeseen kuuluivat sisarpuoli Willard, veli Lowell ja sisko Niona. Köyhän perheen oli vaikeaa elättää lapsikatrastaan ja niin Jim muutti setänsä luo Nebraskaan, mutta kirjoitteli Chesterille.

Chester näki lapsena hyvin harvoin isäänsä ja vanhemmat erosivat Atkins ollessa kuuden ikäinen ja Chester jäi asumaan äitinsä kanssa. Aina kun talossa kävi vieraita kitaransa kanssa, Chester seurasi herkeämättä heidän soittoaan ja uteli heiltä, kuinka he olivat saaneet kulloisenkin soinnun kitarastaan. Atkinsin lapsuuden musiikki oli gospelia ja vanhoja englantilaisia kansanlauluja, jotka olivat kulkeneet Atkinsien suvussa sukupolvelta toiselle.

Nebraskaan muuttanut Jim oli saanut töitä kitaristina paikallisella KMMJ-radioasemalla. Chesterin silmissä Jim oli nyt tähti ja hän päätti tavoitella samaa, oppia soittamaan kitaraa kuten Jim ja päästä töihin radioasemalle.

Chesterin äiti avioitui uudelleen 1932. Uusi puoliso, Willie Strevel oli myös musiikkimiehiä. Hän toi mukanaan Blind Lemon Jeffersonin levyn, joka avasi Chesterille uudenlaisia vaikutteita. Levyä kuuntelemalla ja tarkkailemalla kuinka hänen isäpuolensa jäljitteli Jeffersonin soittoa, hän sai ensimmäisen kosketuksensa sorminäppäilytyyliin. Isäpuoleltaan Chester sai myös ensimmäisen kitaransa, vanhan akustisen Silvertone flat-topin. Chester oli tuolloin yhdeksän ikäinen.

Ei Atkins kuitenkaan saanut kitaraa ilmaiseksi. Chesterin isä oli kotoa lähtiessään jättänyt Chesterille metsästyskiväärin ja Lowell-veljelle 22-kaliberisen pistoolin. Chester sain pistoolin Lowellilta, lupaamalla lypsää hänen puolestaan lehmät vuoden ajan joka aamu. Sitten hän teki isäpuolensa kanssa vaihtokaupan, antoi molemmat aseet ja sai tilalle kitaran.

"Se oli ilman muuta sen arvoista. Tuo kitara ja sen jälkeen tulleet kitarat viitoittivat jokaisen hetken loppuelämästäni"

"Se oli ilman muuta sen arvoista, se oli merkittävä virstanpylväs elämässäni. Tuo kitara ja sen jälkeen tulleet kitarat viitoittivat jokaisen hetken loppuelämästäni", arvioi Atkins vaihtokauppaa muistelmissaan. Atkinsilla ei ollut juuri ollut mitään leluja koko lapsuusaikanaan. Kitara korvasin kuitenkin kaiken, muuta hän ei tarvinnut. Se oli heti hänelle koko elämä.

Kuvassa: Chet Atkinsin ensimmäinen kitara, akustinen Silvertone

Chet Atkinsin ensimmäinen kitara, akustinen Silvertone, joka nyt on Country Music Hall of Fame Museon kokoelmissa

Siitä alkaen Chester soitti kitaraa aina, kun se vain oli mahdollista. Hän ei halunnut pelata koulussa koripalloa tai baseballia, koska pelkäsi loukkaavansa soittokätensä. Alkuun hän soitti niitä vanhoja gospeleita ja suvussa kulkeneita kansanlauluja, joita hän oli kuullut koko ikänsä.

Naapurissa asuneen ystävänsä Buster Devaultin kotona oli radio, joka tarjosi Chesterille uusia vaikutteita. Niin myös opettajan kouluun tuoma levysoitin, jolla Chester muistaa erityisesti kuunnelleensa Carter Familyn Wildwood Floweria.

Myöhemmin myös Buster sai levysoittimen ja levyjä. Niistä suuren vaikutuksen nuoreen Chesteriin teki kolme Jimmie Rodgersin laulua; T for Texas, Waiting for a Train ja Yodeling My Way Back Home. Kymmenvuotiaana Chester rakensi alkeellisen kideradion voidakseen kuunnella radiota myös kotonaan. Ensimmäisenä hän kuuli radion kautta Sons of Pioneersien kitaristia Karl Farria.

Myös muut sisaret saivat pian soittimet. Isä toi käydessään Lowellille kitaran ja toisella kerralla mandoliinin Nionalle. Myös Chester pyysi isältään viulua, muttei saanut. Apuun tuli kuitenkin Joe-setä, joka antoi käydessään viulunsa Chesterille. Atkinseilla olikin pian koossa perheorkesteri.

"Voin vieläkin kuulla sen kantrimuusikin soundin ja ihmisten naurun. Osin nauru johtui siitä, että nukahdin soittaessani, mutta uskon nukahtaneeni hymyillen"

Lauantai-iltaisin käärittiin matot ja siirrettiin huonekalut makuuhuoneeseen ja aloitettiin tanssit. Ystävät ja naapurit olivat kokoontuneet heille ja kaikki tanssivat. "Voin vieläkin kuulla sen kantrimuusikin soundin ja ihmisten naurun. Osin nauru johtui siitä, että nukahdin soittaessani, mutta uskon nukahtaneeni hymyillen", muisteli Atkins noita lauantai-illan tansseja myöhemmin.

Chet Atkins ja Buster Devault

Chester Atkins ja hänen ystävänsä Buster Devault

Myös opettaja oli kuullut Atkinsien sisarten soittotaidosta ja pyysi heitä ottamaan jonain päivänä soittimensa mukaan. Chester ja Lowell esiintyivät kahdellesadalle oppilaalle. "Olin lavalla, vapisin kuin lehti, mutta jostain syystä - en tiedä miksi - pidin siitä", muisteli Chester myöhemmin 10-vuotiaana tapahtunutta ensiesiintymistään kodin ulkopuolella.

Ensiesiintyminen poiki uusia. Chesterin ja Lowellin ensimmäisen keikkapalkkio, kolme dollaria, tuli esiintymisestä huoltoaseman avajaisissa Cedar Fordissa. Knoxvillessa WNOX-radiokanavalla oli lauantai-iltaisin ohjelma, jossa harrastelijat pääsivät näyttämään taitojaan ja kisaamaan keskenään. Chester, Lowell ja isäpuoli Willie päättivät eräänä lauantaina osallistua, palkkioksi esityksestään he saivat elokuvaliput.

"Kun opettelin soittamaan, päällimmäinen pyrkimykseni oli luoda oma tyyli. Jos haluaa saavuttaa minkäänlaista arvostusta tai tunnustusta, on löydettävä jotain uutta, erilaista."

"Kun opettelin soittamaan, päällimmäinen pyrkimykseni oli luoda oma tyyli. Jos haluaa saavuttaa minkäänlaista arvostusta tai tunnustusta, on löydettävä jotain uutta, erilaista. Eikä se löydy istumalla ja miettimällä. Se löytyy tekemällä, siis soittamalla. Soittamalla juuri niin kuin sinusta tuntuu parhaimmalta. Siitä sitten vähitellen kehittyy sinun oma tyylisi. Tyylisi soittaa on kuin tyylisi puhua", kuvaili Chet myöhemmässä haastattelussa oman tyylin löytämistä.

Chester sairasti vaikeaa astmaa ja joutui sen vuoksi usein nukkumaan suorassa selkänojaa vasten. Usein hän soitti kitaraansa, kunnes hän nukahti, lopuksi hän kietoi kätensä kitaransa ympärille ja käytti sitä pään tukena. Kitaran soittamisesta ennen nukahtamista tuli sitten tapa koko hänen loppuelämäkseen. Atkinsin astma paheni huomattavasti hänen olleessaan yksitoista. Chesterin äiti pelkäsi lapsensa kuolevan ja kutsui Chesterin isän.

Nähdessään isänsä tulevan uudella A-mallin Fordillaan, Chester pelästyi. "Ehkä hän tulossa, koska olen kuolemassa", ajatteli Chester. Vanhemmat ajattelivat, voisiko isän asuinseudun ilmasto helpottaa Chesterin astmaa. Äitiinsä ja sisaruksiinsa kiintynyt Chester ei olisi halunnut lähteä, mutta ei kuollakaan. Niin Chester muutti isänsä luo Fortsoniin, Georgiaan, lähelle Columbusta. Lähtöä helpotti vanhempien päätös, että Niona lähtee mukaan ja huolehtii Chesteristä.

Sisarukset Jimmy, Niona, Lowell ja Chester Atkins

Sisarukset Jimmy, Niona, Lowell ja Chester Atkins

Isänsä maatilalla Chesterin aineelliset olosuhteet olivat paremmat, mutta musiikki ei siellä kuulunut perheen päivittäiseen elämään, eikä siellä juurikaan käynyt vieraita. Chesterillä ei ollut siellä myöskään muita soittokavereita kuin isänsä, joka otti silloin tällöin esiin viulunsa ja he soittivat yhdessä. Chesterin astma hellitti kuitenkin niin, että hän pystyi osallistumaan tilan päivittäisiin askareisiin ja jaksoi myös käydä koulua.

Chester oli tuonut mukanaan kitaransa ja Joe-sedältä saamansa viulun. Kaiken vapaa-aikansa hieman ujo ja arka Chester käytti kehittämällä soittotaitoaan. Meni hän minne vain, Silvertone oli aina mukana. Koulussa hän ei astmaatikkona osallistunut liikuntaan, vaan käytti senkin ajan soittamiseen.

Koulun vessa oli hänelle mieluisin harjoittelupaikka, sen kaakeloidun seinät ja lattia muodostivat akustisesti häntä kiehtovan tilan. Lukioaikana hänestä kehittyikin jo erinomainen kitaristi. Koulutoverit pitivät Chesteriä kummallisena kaverina, joka ei osallistunut yhteisiin rientoihin ja jonka ainut ystävä oli kitara.

Pari vuoden kuluttua Chester oli toipunut siinä määrin, että isä antoi hänen palata takaisin äitinsä luokse. Sillä välin Chester oli saanut uuden siskon, Billie Rosen. Isäpuoli ei ollut kovin innoissaan Lionan ja Chesterin paluusta ja Lionan mentyä pian naimisiin Chester muutti hänen luokseen.

Luttrell City Hall

Luttrellin kylän vanha "City Hall", jonka pihaan on pystytetty muistopaasi kylän suurmiehille Chet Atkinsille ja Kenny Chesneylle. Viimeksi mainittu on nuoremman polven (syntynyt 1968) kantrimuusikko. Kuva: Brian Stansberry

Chester jatkoi aluksi koulua Clear Branchin koulussa, mutta pian hän päätti palata isänsä luo ja jatkaa koulun käyntiä siellä. Hän piti koulusta ja opettajat tuntuivat ymmärtävän Chesteriä. Hän otti edelleen kitaran mukaansa kouluun joka päivä ja harjoitteli soittamista ruokatunneilla ja väliajoilla. Chesterin isä opetti koulussa musiikkia ja oli Chesterin mukaan kaikkein vaativin opettaja. Koulussa Chester sai huomata, että työt alkoivat kiinnostumaan hänestä ja myös hän tytöistä.

Radio avaa musiikin maailman

Soittamisen ohella toinen tärkeä harrastus nuorelle Chesterille oli radion kuuntelu. Isän kotona oli sähköt, säästettyään tarpeeksi Chester tilasi radion valmistukseen tarvittavat osat ja rakensi oikean kaksiputkisen radion. Radio avasi hänelle laajemman kosketuksen musiikkiin, sen esittämiseen ja samalla se avasi koko maailman. Itse tehty radio oli nuorukaisen suuri ylpeyden aihe. Chester etsi innokkaasi radiosta erilaisia musiikkiasemia. Musiikin lisäksi Chester kuunteli mm. erittäin suosittuja Amos 'n' Andy ja Easy Aces -komediasarjoja. Viime mainitussa kuultiin myös paljon musiikkia.

two-tube radio

Chesterin rakentama radio oli tämän kaltainen kaksiputkinen laite.

Lauantaisin Chester monien muiden tavoin kuunteli Nashvillen WSM-kanavan lähettämää Grand Ole Oprya. Hän löysi myös WSB-kanavan Atlantasta ja WBT:n Charlottesta, kuten myös Meksikon puolla rajan läheisyydessä, paljon kantria soittaneen XERF:n. Tietenkin Chester kuunteli Nebraskasta Chicagoon muuttaneen veljensä Jimin viikoittaisia esityksiä WLS-radiokanavalta.

Jim Atkinsin liityttyä Les Paul trioon Chester kuunteli New Yorkista lähetettyä, NBC:llä soinutta Fred Waring radio showta, jossa Jim lauloi ja soitti. Radion kautta ja Jimin lähettämiltä levyiltä Chester imi vaikutteita myös Les Paulin soitosta.

Radion kautta tutuksi tuli myös belgialaiskitaristi, Les Paulin ja lukemattomien muidenkin esikuva Django Reinhardt, jonka vahva eurooppalainen tyyli teki suuren vaikutuksen myös Chesteriin. Tärkeä löytö oli myös NBC:llä soinut Plantation Party -ohjelma, jossa Chester kuuli ensimmäisen kerran tärkeäksi vaikuttajaksi muodostunutta George Barnesia.

Silloin tällöin Chester viritti radionsa Cincinnatin WLW-kanavalle, josta hän eräänä päivänä 1939 kuuli sittemmin merkittävimmäksi esikuvakseen muodostunutta, ensimmäistä laajalti tunnettua fingerstyle-kitaristi Merle Travisia. Hänen soundinsa kuulosti juuri siltä mitä Chester oli etsinyt. Travis soitti peukaloplektralla tasaista vaihtobassokuviota ja samaan aikaan diskanttikielillä melodiaa sekä sointuharmoniaa.

Radiosta ei tietenkään voinut nähdä miten Travis sai soundinsa aikaan. Mutta kokeilujen tuloksena päätteli Travisin soittavan melodiaa kahdella tai jopa kolmella sormella ja omaksui tämän tavan. Myöhemmin hänelle selvisi Travisin käyttävän peukaloplektran lisäksi vain etusormea, mutta Chester ei enää muuttanut omaksumaansa tapaa. Paitsi soittotavan, Atkins omaksui myös monia Travisin soittamia sävelmiä ohjelmistoonsa.

Chet Atkinsin "Fingerstyle"

Atkinsin omaksumaa soittotapaa, jossa peukaloplektralla soitetaan tasaista vaihtobassokuvioa ja muilla soittokäden sormilla melodiaa tai täydennetään sointuharmoniaa, on sittemmin kutsuttu nimillä fingerpicking, fingerstyle tai yksinkertaisesti Atkins style, selkeää suomenkielistä termiä Atkinsin tyylille ei taida oikein olla, jota käytän tässä artikkelissa nimitystä fingerstyle.

Monet Atkinsia alkuaikoina radiosta, tai vaikka hänen vuoden 1957 albumiltaan Chet Atkins at Home kuulleet, kuvittelivat basistin ja rumpalin soittavan komppia Atkinsin hoitaessa soolot kitarallaan. Oli vaikea uskoa yhden miehen saavaan tuon soundin aikaan kitarallaan.

"Heitin plektran pois. Tein hammasharjan varresta peukaloplektran. Soitin sillä rytmiä ja bassoa, ja melodiaa kolmella ensimmäisellä sormella"

Atkins on kertonut tienneensä 14 tai 15 ikäisensä, että fingerstyle oli hänen tyylinsä, sitä hän tulisi käyttämään aina soittaessaan soolokitaristina. "Heitin plektran pois. Tein hammasharjan varresta peukaloplektran. Soitin sillä rytmiä ja bassoa, ja melodiaa kolmella ensimmäisellä sormella", kuvaili Atkins itse tuolloista soittotapansa muutosta.

Tarkemmin Atkinsin soittotyylistä voit lukea Pauli Halmeen opinnäytetyöstä: Finger Pickin' Good : fingerstyle-kitaran opettaminen.

Amattimuusikoksi

Chester lopetti lukion 1941 ja palasi Greyhound-bussilla Georgiasta Itä-Tennesseehen. Atkins on kertonut olleensa palatessaan peloissaan ja hämmentynyt. Äiti toivotti poikansa tervetulleeksi kotiinsa. Ammattimuusikon ura oli kuitenkin ollut selvä valinta Chesterille jo kauan. Mitään muuta hän ei halunnut tehdä. Chester kertoi äidilleen viipyvänsä vain muutaman päivän ja lähtevänsä Knoxvilleen etsimään töitä.

WNOX-radiokanavan mainos

WNOX-radiokanavan mainos paikallisessa sanomalehdessä Tennessee Barn Dance-ohjelmasta, Chet Atkins oli tuossa vaiheessa jo vaihtanut viulun kitaraan ja oli show'n päätähti

Hän saikin pian ensimmäisen ammattimuusikon pestinsä, kun Knoxvillessa WNOX-radiokanavalla säännöllisesti esiintyneet muusikko- ja koomikkoduo Bill Carlisle ja Archie Campbell pestasivat hänet, eivät kuitenkaan kitaristiksi vaan viulistiksi. Esitykset radioitiin paikallisilta esiintymispaikoilta eri puolilta Itä-Tennesseetä ja sen lähiympäristöä. Atkinsin ensimmäinen keikka Carlislen ja Campbellin kanssa oli pienessä teatterissa Rockwoodissa ja ensimmäisen viulusoolonsa hän soitti englantilaissyntyisen James Austin Butterfieldin sävelmään When You and I Were Young, Maggie.

Jos show oli onnistunut, sain jakaa viidenkymmenen sentin huoneen pummien ja juoppojen kanssa. Muuten nukuin rautatieasemalla, mutta olin mukana showbisneksessä.

Toisen maailmansodan jyllätessä - Chester vältti sodan astmansa ansiosta - aloittelevan muusikon elämä ei ollut ruusuista. Chester saattoi saada keikkapalkkiona kolme dollaria. Pääasia Chesterille oli kuitenkin, että sai soittaa. Erään esityksen jälkeen WNOX:in johtaja Lowell Blanchard kuuli Atkinsin soittavan itsekseen kitaraa. Soittoa kuunneltuaan Blanchard ihmetteli: "Mikset ole kertonut osaavasi soittaa myös kitaraa". Chester vastasi: "Sinä etsit viulistia".

Chesteriä kuumotti, pääseeköhän lopulta soittamaan kitaraa, mutta samalla hän oli hieman peloissaan. Kitaraa hän juuri halusi soittaa, mutta hänen repertuaarinsa käsitti vain kourallisen kappaleita. Hän oli keskittynyt hiomaan soittotekniikkaansa sen sijaan, että olisi opetellut laajaa ohjelmistoa.

Blanchard antoi Chesterin käyttöön radioaseman levy- ja nuottiarkiston ja käski opetella niistä. Siellä hän sai tutustua kitaransoiton pioneerien Django Reinhardtin, Andrés Segovian, George Barnesin ja Les Paulin äänitteisiin. Tunnollisesti Chester opiskelikin arkistossa lukemattomia biisejä. Opiskelusta ei tietenkään maksettu ja Chesterin elämä oli äärimmäisen niukkaa.

Kitaristille tuli kuitenkin pian tarvetta WNOX:in housebändin kitaristi Charlie Hagamanin saatua kutsun asepalvelukseen. Näin Blanchard palkkasi Chesterin kitaristiksi radioaseman bändiin, jota kutsuttiin myös nimellä Dixieland Swingsters. Se tiesi enemmän töitä ja tuloja. Ei Chester silti rahassa rypenyt. Tuohon aikaan jokaisella radioasemalla oli oma bändinsä ja paikat niihin olivat haluttuja. Radioasemille oli pyrkimässä jatkuvasti soittajia ja siksi palkkiot pysyivät alhaisina.

Kuvassa: Martin C-2 archtop with Vibrola tailpiece -Knoxville 1943

Chester Atkins WNOX-radioasemalla 1943 ja Vibrolalla ja kammella varustettu Martin C-2 archtop.

Chesterin palkkio oli ensimmäisen kuukauden 15 dollaria viikossa, sitten se nousi 30 dollariin. Chester kaipasi radioaseman työn lisäksi myös livekeikoille ja perusti bändin WNOX:ssa tapaamiensa kitaristi Tommy Trentin ja haitaristi Tony Cianciolan kanssa. He saivat houkuteltua mukaansa myös WNOX:ssa esiintyneen Kentucky Slimin. Radiotyön ohella Chester keikkaili myös WNOX:lla esiintyneen Johnnie Wright & the Tennessee Hillbillies -yhtyeen kanssa. Laulajana yhtyessä oli Wrightin vaimo Kitty Wells ja Chester soitti tässä yhtyeessä viulua.

Knoxville-vuosiensa aikana Chester vieraili New Yorkissa Jim-veljensä luona. Jim yllätti hänet antamalla kauniin Gibson L-10 -kitaran, joka oli aiemmin kuulunut Jimin työnantajalle Les Paulille. Tuota kitaraa Atkins käytti myöhemmin ensimmäisissä levytyksissään. Kerran soittaessaan WNOX:lla L-10:llä, Atkins putosi tuoliltaan ja rikkoi kitaran. L-10 lähetettiin korjattavaksi Gibsonin tehtaalle, mutta Atkins siirsi siitä L-7-kitaraan Vibrolan, joka antoi hänen nostaa tai laskea kielten sävelkorkeutta. Atkins käytti myös DeArmond-mikrofoonia L-7:ssä soittaessaan komppia.

Lähes neljä vuotta Atkins työskenteli sen ajan pop- ja country-musiikkiin keskittyneellä WNOX:lla ja sai sinä aikana soittaa lukemattomien muusikoiden kanssa. Atkins soitti suorissa radiolähetyksissä ja omaksui uusia sävelmiä päivittäin. WNOX:ssa vietetyt vuodet loivat perustan hänen uralleen kitaristina ja ammattimuusikkona. Tuona aikana kehittyi myös hänen fingerstyle-soittonsa sellaiseksi, mistä hänet myöhemmin on tunnistettu.

Capitol 190

Tämä maaliskuussa 1945 julkaistu single oli ensimmäisen äänilevy, jolla Chester Atkins soittaa.

WNOX-vuosien aikana syntyi myös Atkinsin ensimmäinen julkaistu levytys. Aiemmin Teksasissa ja Nashvillessa vaikuttanut Wally Fowler muutti Knoxvilleen 1944 ja perusti siellä yhtyeen Georgia Clodhoppers. Kitaristiksi bändiinsä Fowler valitsi Atkinsin. Loppuvuodesta hän soitti kitaraa Wally Fowler and his Georgia Clodhoppersin levyttäessä Fowlerin ja Graydon Hallin kappaleen Propaganda Papa.

Kuuntele Propaganda Papa Internet Archive -tietokannasta.

Capitol Records julkaisi sen alkuvuodesta 1945 78-kierroksen singlellä (Capitol 190). Levyttänyt kokoonpano oli Wally Fowler (laulu ja viulu), Chester Atkins (kitara), John Gallaher (basso), Tony Cianciloa (haitari) ja Tommy Trent (kitara). Tämän kokoonpanon kanssa Chester esiintyi yhdeksän kuukautta WNOX:n keskipäivän ohjelmassa Merry-Go-Round. Tuon kokoonpanon myöhemmillä levyillä Chester ei ilmeisesti soittanut. Myöhemmin Fowler perusti gospelia esittävän Oak Ridge Quartetin, joka vaihtoi nimekseen 1961 Oak Ridge Boys. Tosin kokoonpano oli siinä vaiheessa uusiutunut täysin, eikä Fowlerkaan ollut enää mukana.

Kuuntele Why Don't You Leave Me Alone YouTubesta

Atkinsilta taltioitiin WNOX:n studiolla myös kaksi sooloesitystä Why Don't You Leave Me Alone ja Empty Slippers. Biisit taltioitiin asetaattilevylle, mutta niitä ei tuolloin julkaistu. Chet Atkins laulaa ja soittaa kitaraa, lisäksi tuntematon pianisti säestää häntä. Myöhemmin tämäkin asetaatti on kaivettu esiin ja nuo tallenteet on julkaistu cd:llä.

Radioasemalta toiselle

Kantrimusiikki alkoi jäädä sivuraiteelle WNOX:in ohjelmistossa ja muutenkin Chesteristä alkoi tuntua paremmalta vaihtaa työpaikkaa. Ehkä WNOX ei tarjonnut enää Chesterille kehittymisen mahdollisuuksia. Aikansa vaihtoehtoja pohdittuaan Chester päätti pyrkiä Ohion ja Kentuckyn rajalla sijainneen Cincinnatin WLW-radioasemalle. Se oli WNOXia suurempi ja kuunnellumpi, 50.000 Watin lähettimellä varustettu asema. Merle Travis oli esiintynyt siellä, mutta oli päättänyt lähteä Kaliforniaan. Jim Atkins suosituksilla Chester otettiin koesoittoon ja sai paikan. Niin Chester lähti kesällä 1945 bussilla Cincinnatiin, hänellä ei ollut tietoa asunnosta siellä, mutta työpaikka oli ja se riitti.

Tämä siirto oli monella tavalla merkittävä Chesterin elämän kannalta. Myös aiemmin WNOX:lla olleet rytmikitaristi Henry "Homer" Haynes ja mandoliini virtuoosi Kenneth "Jethro" Burns olivat päässeet armeijasta ja siirtyivät samoihin aikoihin WLW:lle. Myös koomikkoina tunnetut Homer ja Jethro olivat ihastuneet Django Reinhardtin soittoon ja tartuttivat innostuksen myös ystäväänsä Chesteriin. Kolmikosta tuli elinikäiset ystävät ja myöhemmin he keikkailivat ja levyttivätkin yhdessä.

"I can't play the guitar. Not like you can, Chester"
- Merle Travis -

WLW kuunnelluin musiikkiohjelma oli Boone County Jamboree, ohjelmassa esiintyivät tuon ajan suurimmat kantrimusiikkitähdet. Sen puitteissa Chester sai tavata myös esikuvansa Merle Travisin ja oli todella innostunut tapaamisesta. Travis halusi kuulla ja nähdä miten Chester soittaa ja Travisilta saatu tunnustus kohotti Chester itsetunnon lähes pilviin. Heistä tuli myös hyvät ystävät.

Kaikista tärkein tapaaminen tapahtui kuitenkin pian Chesterin saavuttua uuteen työpaikkaansa. Boone County Jamboreen vakioesiintyjiä oli lauluduo The Johnson Sisters eli kaksoissisaret Leona ja Lois Johnson, taiteilijanimiltään Fern ja Laverne Johnson. Heihin Chester törmäsi ensimmäisenä saavuttuaan WLW:lle, eikä hän oikein sen jälkeen voinut päästää Leonaa silmistään, myös Leona kiinnostui Chesteristä.

Leona ja Lois Johnson

The Johnson Sisters eli Leona ja Lois Johnson 1945, mutta kumpi on Leona ja kumpi Lois?

Lyhyt jakso Cincinnatissa oli päättyä ikävästi. Atkins oli ystäviensä kanssa käymässä eläintarhassa ja sai siltä reissulta sikotaudin ja joutui useaksi viikoksi sairaalaan. Samaan aikaan WLW vaihtoi omistajaa, sen perustaja Powel Crosleyn myytyä radioasemansa. Uusi omistaja saneerasi henkilökuntaa ja mm. Atkins sai potkut jouluaattona 1945. WLW uusi linja oli lähtölaukaus kehitykselle, jossa radioasemat luopuivat elävästä musiikista ja siirtyivät levyjen soittamiseen. Siitä alkoi epävarma ja nopeiden työpaikkavaihdosten ajanjakso Chesterin elämässä.

"Chester Atkins and his Talking Electric Guitar"

Chesterin WKOX:n aikainen muusikkoystävä Johnnie Wright oli siirtynyt WPTF-asemalle Raleighiin, Pohjois-Carolinaan. Häneltä Chester kuuli, että siellä tarvittiin kitaristia. Niin hän suuntasi tammikuussa 1946 Raleighiin Leonan jäädessä Cincinnatiin. Chester esiintyi Raleighissä Johnnie ja Jack Anglinin The Tennessee Hillbillies -yhtyeessä. Häntä mainostettiin nimellä "Chester Atkins and his Talking Electric Guitar".

Raleighissä Chester kuuli Red Foleyn olevan kokoamassa bändiä Grand Ole Oprya varten ja matkusti Chicagoon tapaan häntä. Alkuvuoden 1946 kohutuin uutinen kantrimusiikin ympärillä oli Foleyn valinta Roy Acuffin tilalle juontamaan The Prince Albert Showta ja esiintymään siinä. Tämä Opryn alaisuudessa ollut, Ryman Audiotriumista NBC:n valtakunnallisessa verkossa lähetetty ohjelma oli nimetty Prince Albert -tupakkamerkin mukaan. Tupakkayhtiötä edustanut mainostoimisto halusi kovassa nousussa olleen nuorekkaamman Foleyn Acuffin tilalle.

Chester tiesi tämän olevan elämänsä tilaisuus ja pääsikin tapaan Foleytä ja tämän manageria Bill Ellsworthia. Chesterin annettua näytteen soitostaan, Foley totesi "Haluaisin mennä Nashvillen kanssasi, Ches". "OK, siksi olenkin täällä, vastasi Chester". Ennen Nashvilleen lähtöä Chet ehti nähdä Chicagossa idolinsa Django Reinhardtin esiintymisen Duke Ellingtonin orkesterin kanssa ja sain myös Reinhardtin nimikirjoituksen.

Big Radio Jamboree 31.1.1946

Keikkajuliste: Big Radio Jamboree 31.1.1946, Wakelon School, Zebulon, Wake County, North Carolina. Shown tähtiä oli "Chester Atkins and his Talking Electric Guitar".

Huhtikuun 13. 1946 he olivat ensi kertaa Opryn sydämessä Ryman Auditoriumin lavalla. Chester odotukset olivat suuret, olihan Opry jo tuohon aikaan kantrimusiikin tärkein tapahtuma. Sen esitykset radioitiin ympäri maan. Paikallisilla radioasemilla ei oltu arvostettu hänen soittotaitoaan ja poikkeuksellista soittotyyliä. Nyt amerikkalaiset joka puolella maata saivat kuulla miten Atkins soittaa, menestys oli nyt varma ja hän voisi mennä naimisiin Leonan kanssa, ajatteli Chester.

Oprystä tuli kuitenkin karvas pettymys Chesterille. Rymanin oli Chesterin aikaisempiin soittopaikkoihin verrattuna suuri ja hälyisä, siellä oli hiukan sirkusmainen ilmapiiri. Lapset juoksivat ympäriinsä ja kauppiaat myivät kovaan ääneen popcornia ja laulukirjoja. Chesterillä ei ollut kokemusta esiintymisestä tällaisissa saleissa. Hän soitti akustisesti Gibson L-7 -kitaralla, koska DeArmondin silloinen kitaramikrofoni ei toiminut tasapainoisesti fingerstyle-soitossa. Hän käytti L-7:ssä DeArmondia kyllä kompatessaan, siinä se toimi, mutta nyt hän oli soolokitaristina.

Chester ei onnistunut rahoittamaan yleisöä soitollaan ja hänen hillitty soittonsa ei päässyt siellä oikeuksiinsa. Vaikka se oli toiminut radiossa, kun bändi soitti radiotalon studiossa, ei tulos nyt oikein vakuuttanut yleisöä. Täystyrmäys tuli Opryn tupakkatehdasta edustaneelta mainostoimistolta. Sieltä todettiin, ettei soolokitaristista ole mitään lisäarvoa ja vaati, että soolot karsitaan pois. Foleyn ilmoitti Chesin, kuten hän Chesteriä nimitti, voivan jatkaa komppikitaristina. Se oli kova isku Chesterin itseluottamukselle. Hän erosi Foleyn bändistä.

Chester ei tiennyt tuolloin, että hän tulisi vielä palaamaan voittajana Opryyn ja olevansa myös todistamassa siellä toisen tulevan suuren tähden - Elvis Presleyn - epäonnistumista. Mutta ei kiirehditä asioiden edelle tämän enempää.

Ryman Auditorium

Ryman Auditorium on kovine puupenkkeineen edelleen varsin saman näköinen kuin se oli 1946. Kuva: california-tour.com

Oli Chester kuitenkin tehnyt Opryssä vaikutuksen erääseen kuuntelijaan. Jim Boyd tarkkaili Opryn esiintyjiä juuri perustetun Bullet Recordsin toimeksiannosta. Boyd tarjosi Chesterille levytystä. Se rohkaisi Chesteriä ja hän hyväksyi Boydin tarjouksen singlen äänittämisestä. Ehkä tämä rohkaisi Chesteriä myös niin, että hän kosi Leonaa ja heidät vihittiin 3.7.1946.

Jim Bulleitin yhdessä Wally Fowlerin ja liikemies C.V. Hitchcockin kanssa perustaman Bullet Recording and Transcription -yhtiön julkaisema single Guitar Blues (Pickin’ The Blues) / Brown Eyes A'Cryin' In The Rain (Bullet 617) oli ensimmäinen levy, jonka etikettiin Atkins sai nimensä. Etiketissä luki "Chester Atkins & The All-Star Hillbillies".

Molemmat sävelmät oli merkitty Atkinsin kirjoittamiksi ja siten ensimmäiset levytetyt omat biisit. Tosin Chet itse kertoo elämänkerrassaan A-puolen instrumentaalin olleen sävelletty yhdessä Jim-veljen kanssa. B-puolen sävelmän lauloi Jack Shook. Levyn tuotti Owen Bradley, josta Atkinsin tapaan tuli merkittävä levytuottaja Nashvillessa.

Chester otti mukaan levytykseen Cincinnatista hyviksi muusikoiksi tuntemansa komppikitaristit Roy Lanhamin ja Louis Innisin (ei Ennis, niin kuin levyetiketissä lukee). Klarinetisti ja saksofonisti Dutch McMillian, basisti Ernie Newton, jonka nimeä ei etiketissä lue, sekä Jack Shook, joka soitti ehkä myös komppikitaraa, olivat Owen Bradleyn bändistä.

Ensimmäisen singlen etiketti

Ensimmäisen singlen (Bullet 617) etiketti

Atkins soitti itse soolokitaraa. Siitä ei ole varmuutta mitä kitaraa hän käytti. Levytys tehtiin WSM-radioaseman Studio B:ssä, Nashvillessa, ilmeisesti elo- tai syyskuussa 1946. Odotukset eivät olleet suuret, mutta levy soi jonkin verran radiossa ja sitä myytiinkin. Atkins sai aikanaan 22 dollarin shekin levystään ja oli tuolloin siihen tyytyväinen.

"Pääosa Guitar Bluesista on varattu kitaroille, melodiaa kuljetetaan kahden kitaran basso- ja diskanttikielillä. Svengaavat, terävät folk-musiikkiosat yhdistää lyhyt saksofonisoolo. Yhtä pirteällä b-puolella laulaa Atkins. Sanat ovat tarttuvat, rytmi on reipas ja vokalistin laulu tarttuvaa", arvioi Billboard singleä 30.11.1946. Myöhemminkin kuulijoilla oli vaikeuksia uskoa, että Atkins soittaa yksin sooloja kitaralla. Arvostelija ei voinut uskoa, että levyetikettiin oli painettu kitaristin nimi isoimmilla kirjasimmilla, vaan oletti sen ilman muuta tarkoittavan laulusolistia.

Seuraava Chesterin lyhytaikainen radiopesti oli WRVA Richmondissa, Virginiassa eli itärannikolla. Täällä hänen astmansa paheni ja hän sai taas potkut. Chester suuntasi Chicagoon etsimään töitä, asui siellä jonkin aikaa ystävänsä, kantrimuusikko ja lauluntekijä Karl Davisin luona. Sinne hän sai puhelun toiselta ystävältään, levylläänkin soittaneelta Lois Innisiltä, joka kertoi KWTO-radioaseman Springfieldissä, Missourissa etsivän kitaristia. KWTO oli pieni paikallinen asema, lähetin vain 5.000 wattia. Chesterillä ei ollut valinnan varaan ja niin suuntasi Springfieldiin. Chester vuokrasi asunnon läheltä valtatie 66:ta ja haki lasta odottavan, vanhempiensa luona Ohiossa asuneen Leonan.

KWTO radioasema

KWTO radioasema, Springfieldissä, Missourissa. Kuva: Ralph Foster Museum

Sinne Chester kotiutui hyvin, hän soitti paikallisen Slim Wilson and The Tall Timber -yhtyeen kanssa. Hän oli bändin tähti ja yleisö piti hänen soitostaan ja hän sai paljon palautetta kuulijoilta. KWTO:n nuori, Chesteriä vain kolme vuotta vanhempi, johtaja Si Siman oli tärkeä mies Chesterin uran kannalta. Ensinnäkin hän alkoi käyttää Chesteristä nimeä Chet, jolla nimille hänet tuon jälkeen tunnettiin. Siman ymmärsi Chetin lahjakkuuden ja yritti aktiivisesti edistää hänen uraansa lähettäen levy-yhtiöille näytteitä Chetin soitosta.

Hyvät tuulet siis puhalsivat Chet elämässä ja tuossa myötätuulessa hänestä tuli myös isä Leonan synnytettyä 10.3.1947 tyttären, joka sai nimekseen Merle, osin Travisin suuren esikuvan Merle Travisin mukaan, osin nimi tuli myös suvusta. Kaiken onnen keskellä kävi niin, että Siman jostakin syystä jätti väliaikaisesti radioaseman. Tuuli kääntyi, sillä hänen tilalleen tullut väliaikainen johtaja ei tuntenut samanlaista arvostusta Chetin soittoa kohtaan, vaan piti sitä liian progressiivisena ja hienostuneena ja antoi Chetille potkut.

Steve Sholes ja RCA Victor

Jälleen Chetin oli lähdettävä työnhakuun, Leona jäin Merlen kanssa Springfieldiin. Denverin KOA-asemalla soitti Shorty Thompson's Saddle Rockin Rhythm, Chet sai kiinnityksen siihen. Hän ei tiennyt, että Stephen "Steve" Sholes, RCA:n Nashvillen päällikkö oli etsinyt häntä jo jonkin aikaa. Sholes koki, että Chetissä hänellä olisi Merle Travisin veroinen artisti, ja oli lähettänyt Simanille yhteydenottopyynnön heti saatuaan häneltä viestin Atkinsista. Kun Siman sitten palasi Springfieldiin, hän löysi Sholesin kirjeen.

Meni hetken aikaa ennen kuin Chet löydettiin, mutta erään elokuun alun iltana 1947 hän sai puhelun New Yorkista. Soittaja oli Jean Aberbach, Hill & Range kustantamon perustaja, joka oli RCA:n ja Steve Sholesin liikekumppani. Aberbach kysyi halusiko hän levyttää RCA Victorille. Totta kai Chet halusi. Siinä tapauksessa sinun on oltava viikossa Chicagossa, Steve Sholes odottaa siellä, vastasi Aberbach.

Chet Atkins, RCA Victorin promokuvassa

Chet Atkins RCA Victorin promokuvassa. Kuvassa näkyy Chetin Jimiltä saama Gibson L-10, jolla hän soitti ensimmäisessä RCA:n levytyssessiossa. Jim oli saanut kitaran Les Paulilta, jolle Gibson oli tehnyt sen Paulin toiveiden mukaisesti

Chet pyysi Shorty Thompsonilta vapaata, mutta Thompson vaati päästä mukaan Chicagoon sanoen, "kaikki tietävät, ettei sinusta ole laulajaksi, anna minä hoidan sen". Chet kieltäytyi tarjouksesta, jolloin Thompson ilmoitti, ettei Chetin tarvitse vaivautua takaisin Denveriin. Chet ei siitä välittänyt, vaan lähti Leonan ja Merlen kanssa Chicagoon.

Chet ja Sholes tapasivat ja levytyssessio sovittiin pidettäväksi aamupäivällä 11.8. Sholes lupasi koota sessioon huipputason ryhmän Chicagon muusikoista. Sholesin kerrottua ketä sessioon oli tulossa, Chet hämmästyi. Komppikitaraa soittaisi George Barnes, yksi Chetin suurista idoleista, todellinen mestari ja komppikitaraa! Chetiä kolme vuotta vanhempi jazzkitaristi Barnes oli ensimmäisenä muusikkona soittanut levylle sähkökitaralla vuonna 1938 ja oli jo hyvin tunnettu. Muut muusikot olivat Harold Siegel (basso), Charles Hurta (viulu) ja August Klein (hanuri).

Chet soitti sessiot akustisella Gibson L-10 -kitarallaan. Aamupäivän sessiossa äänitettiin neljä laulua Ain'tcha Tired Of Makin' Me Blue, I'm Gonna Get Tight, Canned Heat ja Standing Room Only. Lounastauon jälkeen taltioitiin vielä neljä biisiä Don't Hand Me That Line, Bug Dance, (I Know My Baby Love Me) In Her Own Peculiar Way ja The Nashville Jump. Kaikkiin näiden sessioiden julkaisuihin merkittiin esittäjäksi "Chet Atkins and The Colorado Maountain Boys".

Kuuntele oheiselta YouTube-soittolistalta kaikki Chet Atkinsin ensimmäisessä RCA Victor -sessiossa taltioidut kappaleet.

Ennakkoon sovitun mukaisesti Chet lauloi viidessä biisissä, nämä kaikki olivat ilmeisesti Hill & Range kustantamon ehdottamia. Kolme instrumentaalia Chet sävelsi itse, tosin The Nashville Jumpin toiseksi tekijäksi on merkitty Lowell Tennis. Lowell, lempinimeltään Zed, oli yksi KWTO:lla työskennelleistä muusikoista. Ilmeisesti The Nashville Jumpin oli siis syntynyt Chetin työskennellessä siellä.

Sessiosta tuli erittäin merkittävä Chetin uralle. Vaikkei ensimmäisessä sessiossa vielä hittejä kertynyt, aloitti se pitkän ja Chetin kannalta erittäin tärkeän ystävyyden Sholesin kanssa. Chet oli nyt päässyt merkittävän levy-yhtiön suojiin ja Sholes tiedosti Chetin erityisen lahjakkuuden ja oli valmis tekemään töitä suojattinsa eteen. Ensimmäiselle singlelle valittiin, a-puoleksi laulettu (I Know My Baby Love Me) In Her Own Peculiar Way ja kääntöpuolelle Chetin instrumentaalibiisi, ensimmäisen session helmi Canned Heat.

RCA Victorin mainos, Billboard 17.10.1947

RCA Victorin kokosivun mainos Billboardissa 17.10.1947. Chet Atkins ja hänen singlensä oli päässyt mainokseen Glenn Millerin, Dizzy Gillispien, Louis Priman ja Eddy Arnoldin kaltaisten erittäin menestyneiden artistien rinnalle. Tämäkin osoitti Sholesin luottamusta uuteen löytöönsä.

Noita elokuun 1947 äänityksiä kuunnellessa täytyy ihmetellä, kuinka hyvin ne on äänitetty. Chetin soiton yksityiskohdatkin ovat hyvin kuultavissa näillä äänitteillä. Ero on todella suuri, jos tallenteita vertaa suomalaisiin, tai muihin eurooppalaisiin saman ajankohdan äänityksiin.

"Vanhoilla RCA:n 44-B nauhamikrofonimikrofoneilla oli valtava perustavanlaatuinen äänivaste ja äänittäjät tiesivät, kuinka niillä saadaan paras soundi akustisista instrumenteista"

Chet itse kertoi myöhemmin, että onnistuneen soundin takana on kaksi asiaa Harry F. Olsonin suunnittelema RCA:n 44-B nauhamikrofoni ja erittäin osaavat äänittäjät. Chet mukaan "Niillä vanhoilla RCA:n 44-B nauhamikrofoni mikrofoneilla oli valtava perustavanlaatuinen äänivaste ja äänittäjät tiesivät, kuinka niillä saadaan paras soundi akustisista instrumenteista". Chet kertoi käyttäneensä niitä ja niiden seuraajaa RCA 77-mallia myöhemmin toimiessaan äänittäjänä.

Eihän Chetiä laulajana voi verrata tuon ajan suosikkilaulajiin Eddy Arnoldiin tai Red Foleyhyn. Hänen lauluäänensä on selvästi rajoittuneempi, laulu on lakonista ja rentoa, eräällä tavalla kerronnallista, laulussakin tulee esiin ilmeisesti hänen englantilaisiin sukujuuriin pohjautuva kuiva huumorinsa. Onneksi noissa lauletuissakin kappaleissa kuullaan pitkin instrumentaaliosuuksia. Chetin lisäksi myös muut session erinomaiset muusikot pääsevät esittelemään taitoaan.

Alkuaikojen hillbilly-yhtyeissä soittajat olivat pääosassa, eikä laulajaa välttämättä ollut lainkaan. 40-luvulla laulajien merkitys oli kuitenkin korostunut ja levy-yhtiöt eivät halunneet enää juurikaan julkaista instrumentaalilevyjä. Chet ei ollut ainoa muusikko, joka pistettiin vastentahtoisesti laulamaan. Myös loistava kitaristi Hank Garland, joka ei laulajana ollut kaksinen, pakotettiin laulamaan solmittuaan 40-luvun lopulla levysopimuksen Deccan kanssa. Myöhemmin Garland soitti RCA:lla monissa Chet Atkinsin tuottamissa sessioissa.

Ensimmäisen session muutkin kappaleet julkaistiin singleillä. Eivät ne Chetin perheen taloutta pahemmin kohottaneet. Hieman helpotusta toi Sholes tarjous studiomuusikon töistä. Se tosin edellytti Chetin siirtymistä New Yorkiin. Leona ja Merle jäivät Chicagoon, Chetin asettuessa asumaan Jim-veljen luo. Maailmansodan jälkeen musiikkibisnes oli muuttunut, äänilevyjen kysyntä oli kasvanut, ihmisten vaurastuessa ja hankkiessa levysoittimia. Muusikkojen liitto vaati parempi korvauksia studiotöistä ja uhkasi levy-yhtiötä lakolla. Tähän varautuakseen levystudioilla tehtiin pitkiä päiviä tallentaen musiikkia varastoon.

Single: RCA Victor 20-3006-B

Ei ole tiedossa mihin kaikkiin sessioihin Chet studiomuusikkona osallistui loppuvuoden aikana. Marraskuussa 155 East 24th St -kadulla Manhattanilla sijainneessa RCA Studiossa taltiotiin kuitenkin kahteen otteeseen materiaalia Chetin omia julkaisuja varten. Sessioissa oli mukana myös Jim Atkins komppikitarassa, muut soittajat olivat Sholesin paikallisia luottomiehiä Charles Grean (basso), Buck Lambert (viulu), Joe Biviano (hanuri). Sekä 11 että 19 marraskuuta taltioitiin neljä uutta kappaletta. Niistä neljä oli Chetin omaa sävelmää, kaksi Chet ja Jim olivat tehneet yhdessä. Näistä julkaistiin kolme singleä, yksi ennen joulua ja loput 1948.

Chet oli saanut hiljattain markkinoille tulleen Gibsonin valmistaman P90-kitarmikrofonin ja asentanut sen Gibson L-7 -kitaraansa. Uusi mikrofoni antoi mahdollisuuden lopulta soittaa sähköisesti sooloja Chetin fingerstyle-tyylillä. Tästä tuli siten ensimmäinen kerta, kun Chetin fingerstyle-soittoa taltioitiin sähköisesti vahvistettuna.

Gibson P90-pickup

Gibson P90 mikrofoni tuli markkinoille 1946, se oli hyvin yleinen kitaramikrofoni, kunnes Humbucker-mikrofoni yleistyi 50-luvun lopulla.

Perheen elatusta eivät uudet levytkään suuresti helpottaneet. Studiotöilläkään Chet ei saanut riittävää elatusta perheelleen. Hänen oli nieltävä ylpeytensä ja otettava yhteyttää ensimmäiseen työpaikkaansa, kotiseutunsa WNOX:iin. Aseman johtaja ja Chetin ystävä Lowell Blanchard oli luvannut Chetille ottaa hänet milloin vain avosylin takaisin. Alkuvuodesta 1948 Atkinsin perhe suuntasi siis Knoxvilleen.

Vaikka paluu juurilleen oli hieman katkera, helpotti Chetin oloa se, että myös hänen ystävänsä, koomikkopari Homer & Jethro olivat myös siirtyneet WNOX:iin, riitauduttuaan Cincinnatissa King Recordsin Syd Nathanin kanssa. Leonan ilahtui myös, sillä hänen siskonsa Lois oli avioitunut Kenneth "Jethro" Burnsin kanssa. Atkins sekä Homer & Jethro yhdistivät voimansa ja esiintyivät "Chet Atkins, Homer & Jethro and The Colorado Mountain Boys" nimellä livekeikoilla ja WNOX:in ohjelmissa, mukaan lukien lauantai-illan "Tennessee Barn Dance".

Vaikka yhteistyö sujui hyvin Homerin ja Jethron kanssa, on Chet kuvaillut tuota aikaa Fox teatteri, Atlanta muistelmissaan vähemmän mairittelevasti. Tilanne muuttui Chetin saadessa uusia uransa kannalta tärkeitä yhteistyökumppaneita. Aiemmin WRVA:lla Richmondissa soittaneet Maybelle and The Carter Sisters siirtyivät WNOX:lle. Carter Family oli jo legenda USA:n folk- ja kantripiireissä. Aviopari AP, Sara Carter sekä hänen sisarensa Maybelle, joka oli samalla AP:n Erza-veljen vaimo, olivat aloittaneet Carter Familyna jo 1927 ja olivat myös Chetin varhaisia suosikkeja.

Sittemmin AP ja Sara erosivat ja ryhmä jatkoi ilman heitä. Myöhemmin Sarakin jättäytyi pois ryhmästä ja Maybelle jatkoi tyttäriensä Helenin, Junen ja Anitan kanssa. Chet ystävystyi pian Carterien kanssa ja Erza Carter tarjosi kitaristin paikkaa yhtyeessä. Ryhmä menestyi erinomaisesti WNOX:lla ja kasvatti myös Chetin ansioita. Carterit olivat myös saaneet kiinnityksen RCA Victoriin. Helmikuussa 1949 lähdettiin joukolla levyttämään Atlantaan.

RCA oli perustanut väliaikaisen studion Atlantan Fox-teatteriin ja siellä taltiontiin ensin 2. helmikuuta Carter Sistersin levytyssessio, jossa tallennettiin kuusi sävelmää Chetin soittaessa kitaraa. 3. helmikuuta oli vuorossa Chetin sessiot. Iltapäivän sessiossa, parissa tunnissa neljä uutta kappaletta Chetin tulevia levyjä varten. Illallisen jälkeen palattiin vielä studioon ja taltioitiin hieman reilussa tunnissa jälleen neljä biisiä.

Soittajina sessiossa olivat Homer Haynes (komppikitara), Jethro Burns (mandoliini) sekä Charles Grean (basso). Studiossa oli mukana myös Chetin siskopuoli Billie Rose Atkins, joka lauloi duettoa Chetin kanssa Wednesday Night Waltz -kappaleessa. Iltapäivän äänitteillä Chet jälleen laulaa, mutta myöhemmän session kappaleet ovat sitten soiton riemua. Myös Jethro Burns pääsee sooloilemaan mandoliinilla, pääosassa on kuitenkin Chet Atkins kitarallaan. Instrumentaalit olivat Atkinsin omia sävelmiä, paitsi Dance Of The Goldenrod, joka oli Merle Travisin. Chet levytti myöhemmin sävelmän uudelleen Merle Travisin kanssa.

Single: RCA Victor 21-0021

Session helmi on Chetin oma sävelmä Galloping on the Guitar, jossa Chet tuntuu pistävän kaiken osaamisensa peliin. Hänen fingerstyle-tyylinsä oli hioutunut täyteen loistoonsa. Soitossa on kuultavissa myös Django Reinhardt -vaikutteita.

Itseoikeutetusti tämä kappale sijoitettiin sessiosta julkaistulle ensimmäiselle singlelle. Tosin vasta b-puolelle, sillä a-puolelle Sholes halusi jälleen lauletun biisin. Se oli Money, Marbles And Chalk, jossa Homer ja Jethro olivat myös vahvasti mukana, myös laulussa. Galloping Guitar, kuten laulun nimi usein lyhennetään, sai hienosti soittoaikaa radiossa ja kasvatti Chetin mainetta kitaristina.

Single julkaistiin pikimmiten ja muut session biisit vuorollaan samalla kaavalla kuin tämä ensimmäinen eli a-puolella laulettu biisi ja b-puolella instrumentaali. Osa tämän session taltioinneista julkaistiin levyllä vasta vuosikymmenen vaihduttua. Steve Sholes totesi myös Homerin ja Jethron kyvykkäiksi muusikoiksi ja kiinnitti heidätkin RCA:lle. He saivatkin pian ensimmäisen hittinsä Johnny Mercerin ja Margaret Whitingin laulun Baby, It Cold Outside parodiaversiolla.

Pian levytyksen jälkeen Homer ja Jethro lähtivät WNOX:lta KWTO:lle Springfieldiin. Menestys vei myös Carter Sistersiä eteenpäin ja hekin siirtyivät Springfieldiin KWTO:lle, Chetin perhe muutti myös. Ryhmästä tuli hyvin suosittu myös siellä. He esiintyivät KWTO:n ohella eripuolilla Appalakkien aluetta. ja Chetin taloushuolet alkoivat olla takanapäin.

Chet Atkins & Carters Sisters & Mother Maybelle

Chet Atkins & Carters Sisters & Mother Maybelle; June Carter, Helen Carter, Chet Atkins, Maybelle Carter ja Anita Carter 1950 WSW-radioasemalla Nashvillessa.

Lokakuussa oli jälleen levytyssession vuoro. 12 ja 13 lokakuuta äänitettiin kahdeksan sävelmää Carter Sisters and Mother Maybellen levyjä varten sekä kuusi kappaletta Chet Atkins And His Guitar Pickers -julkaisuja varten. Chet soitti kaikilla Carterien tallenteilla ja Helen ja Anita olivat mukana Chetin sessioissa, samoin jälleen Homer ja Jethro.

Ensimmäisenä päivänä Chetin sessiossa taltiotiin neljä laulunumeroa, joilla myös Anita ja Helen lauloivat, Anitan soittaessa myös bassoa. Näistä lauluista elämään jäi parhaiten One More Chance, joka toimi keikoilla myös instrumentaalina, sekä Homerin ja Jethron laulama Chetin sävellys The Old Buck Dance.

Toisena päivänä taltiontiin kaksi Chetin omaa sävelmää. Boogie Man Boogien hän lauloi Homerin ja Jethron avustamana. Main Street Breakdownin Chet soitti akustisesti Gibson L-10:llä. Siinä kuullaan taas vahvoja Django-vaikutteita, Chet soittaa rohkeasti ja yhteistyö Homerin ja Jethron kanssa toimii erinomaisesti. Jethron soittaessa soolon mandoliinillaan, Chet siirtyy pirskahteleviin rytmisiin sointuihin. Biisi on komea päätös Chetin 40-luvun levytyksille ja siitä tuli ilmestyessään kantriasemien tiskijukkien suosikki.

Yleensä Chet koettiin kantrimuusikoksi ja hänen soittonsa juuret olivatkin vahvasti kiinni kotiseutunsa hillbilly-perinteessä. Vaikka hän oli soittotekniikkansa omaksunut Merle Travisilta, oli hän kuunnellut myös paljon Django Reinhardtin, Georg Barnesin ja Les Paulin kaltaisia jazzkitaristeja ja heidän vaikutuksensa kuului vahvasti hänen levytyksissäänkin. Ehkä joidenkin radioasemien edustajien mielestä jazzvaikutteet kuuluivat liikaakin. Monipuoliset vaikutteet olivat kuitenkin tehneet hänestä monipuolisen soittajan ja 25-vuotiaana hän oli edelleen erittäin tunnollinen harjoittelija.

Vuosikymmen alkoi olla päätöksessään, maailma oli noussut jaloilleen toisen maailmansodan jälkeen ja äänilevyteollisuus eli vahvaa kasvun aikaa. Chetin ura oli lopulta päässyt vauhtiin, hän oli toipunut täysin Rymanin/Opryn nöyryytyksestä ja työstänyt levystudiossa näyttöjä, jotka muistetaan vielä vuosikymmentenkin päästä. Esiintymisiä riitti Carter Sistersin kanssa ja perheen elatus näytti turvatulta.

Nashville oli vielä valloittamatta, mutta nyt hän oli valmis siihenkin. RCA:lla Steve Sholes oli entistä vakuuttuneempi siitä, että hänellä oli suojattinaan erityisen lahjakas nuori mies ja Chet tiesi voivansa luottaa Sholesin tukeen. Chetillä ei siis ollut syytä huoleen uuden vuosikymmenen lähestyessä.

Tulossa: Chet Atkins - Cerified Guitar Player - Osa 2

Tarinan seuraavassa osassa Chet Atkins siirtyy pysyvästi Nashvilleen, jossa hänestä tulee menestynyt, tuhansia levytyksiä tehnyt kitaristi ja levytuottaja, yksi Nashville Soundin luojista ja lopulta yksi Nashvillen ja kantrimusiikin merkittävimpiä levybisneksen vaikuttajia ja johtajia.

Atkins suunnittelee ja rakennuttaa RCA:n äänittäjien ja muiden asiantuntijoiden kanssa Nashvilleen studiot, joissa Elvis Presley ja lukemattomat muut artistit tekevät tuhansia menestyslevyjä. Nashvillessa Atkins auttaakin vuorostaan eteenpäin urallaan Elviksen lisäksi monia muitakin nuorempia muusikoita, kuten Don & Phil Everly, Willie Nelson, Waylon Jennings, Jerry Reed ja Dolly Parton.

Musiikkibisneksen jätettyään hän keskittyy soittamiseen, levyttäen ja esiintyen lukemattomien monia eri musiikkityylejä edustavien huippukitaristien kanssa; kuten Les Paul, Mark Knopfler, Merle Travis, Jerry Reed, Tommy Emmanuel, Doc Watson, Suzy Bogguss ja George Benson.

Chetin suurin rakkaus oli loppuun asti kitarat ja niiden soittaminen. Atkins suunnitteli Gretschille ja Gibsonille useita nimeään kantavia kitaramalleja, joilla lukemattomat kitaristit soittavat yhä joka puolella maailmaa.

Yllä esimakua tulevasta: Chet Atkins ja Mr. Sandman -biisin TV-taltionti vuodelta 1954

Chet Atkinsin 40-luvun äänityssessiot

Oheisilta Youtube-soittolistoilta voit kuunnella Chet Atkinsin 1940-luvulla tekemät äänitteet. Atkins soitti 40-luvulla lisäksi ainakin Wally Fowler and his Georgia Clodhoppers yhtyeen, Pappy "Gube" Beaverin, Burchfield Brothers ja Carter Sistersien levyillä, ehkä myös Carlisle Brothersien levyillä ja joidenkin RCA Victorin artistien levyillä.

1. Sessio: WNOX-radioaseman studio, Knoxville, Tennessee, demoäänite n.1945

1. Why Don't You Leave Me Alone
2. Empty Slippers

Chet Atkins, laulu ja kitara, sekä tuntematon pianisti.

2. Sessio: WSM-radioaseman studio 8-9.1945, Nashville, Tennessee

1. Guitar Blues (Picking the Blue)
2. Brown Eyes

Chester Atkins and All Star Hillbillies; Chet Atkins (kitara), Roy Lanham (kitara), Louis Innisin (kitara), Dutch McMillian (klarinetti ja saksofoni), Ernie Newton (basso), sekä Jack Shook (laulu ja kitara).

3. Sessio: 11.8.1947 RCA Victor Studio, Chicago, Illinois

1. Ain'tcha Tired of Makin' Me Blue
2. I'm Gonna Get Tight
3. Canned Heat
4. Standing Room Only
5. Don't Hand Me That Line
6. Bug Dance
7. [I Know My Baby Loves Me] In Her Own Peculiar Way
8. The Nashville Jump

Chet Atkins and The Colorado Maountain Boys; Chet Atkins (kitara ja laulu), George Barnes (kitara), Harold Siegel (basso), Charles Hurta (viulu), August Klein (haitari). Tuottaja: Stephen Sholes.

4. Sessio: 11 ja 19.11.1947 RCA Victor Studio, Manhattan, New York City

1. My Guitar Is My Sweetheart
2. I'm Pickin' the Blues
3. Gone, Gone, Gone
4. Barnyard Shuffle
5. Save Your Money
6. [I May Be Color Blind But] I Know When I'm Blue
7. I've Been Working on the Guitar
8. Dizzy Strings

Chet Atkins and His Colorado Mountain Boys; Chet Atkins (kitara ja laulu), Jimmy Atkins (kitara), Charles Grean (basso), Buck Lambert (viulu), Joe Biviano (haitari). Tuottaja: Charles Grean.

5. Sessio: 3.2.1949 RCA Victor Studio, Fox Theatre Building, Atlanta, Georgia

1. Money, Marbles and Chalk
2. Wednesday Night Waltz
3. Guitar Waltz
4. Tellin' My Troubles to My Old Guitar
5. Dance of the Goldenrod
6. Galloping on the Guitar
7. Barber Shop Rag
8. Centipede Boogie

Chet Atkins and His Guitar Pikers; Chet Atkins (kitara ja laulu), Billie Rose Atkins (laulu, Homer Haynes (kitara), Jethro Burns (mandoliini), Charles Grean (basso). Tuottaja: Stephen Sholes and Charles Grean.

6. Sessio: 12.10.1949 RCA Victor Studio, RCA Victor Studio, Chicago, Illinois

1. Under the Hickory Nut Tree
2. I Was Bitten by the Same Bug Twice
3. One More Chance
4. The Old Buck Dance

Chet Atkins, Helen Carter & Anita Carter; Chet Atkins (kitara ja laulu, Helen Carter (laulu), Anita Carter (laulu, basso), Henry “Homer“ Haynes (kitara), Kenneth “Jethro“ Burns (mandoliini). Tuottaja: Stephen Sholes

7. Sessio: 13.10.1949 RCA Victor Studio, RCA Victor Studio, Chicago, Illinois

1. Boogie Man Boogie
2. Main Street Breakdown

Chet Atkins (kitara), Anita Carter (basso), Henry “Homer“ Haynes (laulu, kitara), Kenneth “Jethro“ Burns (laulu, mandoliini). Tuottaja: Stephen Sholes)

WNOX asetaatti singlen etiketti

WNOX-radioasemalla 40-luvun puolivälissä tehdyn asetaattisinglen etiketti

WNOX-studiossa

WKOX:n studiossa, Knoxvillessä n. 1943-44: Johnnie Wright, Chet Atkins viulunsa kanssa, Kitty West, Eddie Kirk ja edessä The Johnson Brothers

Merle Travis

Atkinsin yhteydessä ei voi olla esittelemättä hiukan hänen merkittävintä esikuvaansa ja vaikuttajaansa.

Merle Travis syntyi 29.11.1917 Rosewoodissa, Kentuckyssa, noin 440 kilometriä Atkinsin synnyinseudulta luoteeseen. Travisin kotiseutu oli Kentuckyn hiilimaan sydänaluetta.

Travisin Rob-isä oli maanviljelijä. 1925 Rob Travis meni töihin läheiselle hiilikaivokselle ja perhe muutti hiiliyhtiön omistamaan maatilaan lähellä Ebenezeriä. Travis kiinnostui kitaran soitosta jo hyvin nuorena. Hän seurasi paikallisissa hiilikaivostyöläisten juhlissa ja tansseissa fingerstyle-soittajia.

Merle Travis

Tuolla seudulla syntyneen soittotyylin, jossa samanaikaisesti soitettiin oikealla peukalolla bassokuviota ja etusormella melodiaa diskanttikielillä, varhaisia tunnettuja käyttäjiä oli musta blueskitaristi Arnold Shultz, joka opetti sitä useille paikallisille muusikoille. Travis kertoo oppineensa tyylin paikalliselta kaivosmies-parturi Mose Ragerilta.

Toinen soittaja, jonka soittoa Travis oli seurannut pikkupojasta alkaen, oli kaivosmies Ike Everly. Hänen pojistaan Donista ja Philistä tuli myös taitavia kitaristeja ja erittäin menestyneitä veljesduona The Everly Brothers. Yhdeksi vaikuttajakseen Travis on nimennyt myös mustan blues- ja ragtimemuusikon Arthur "Blind" Blaken.

The Merle Atkins Guitar

Koulunsa päätettyään Travis muutti Evansvilleen, Indianaan, missä hän soitti parissa paikallisessa bändissä. Vuonna 1937 viulisti Clayton McMichen palkkasi Travisin Georgia Wildcats -yhtyeeseensä. Vähän aikaan siinä soitettuaan Travis liittyi Drifting Pioneers -ryhmään, joka sai kiinnityksen Ohion Cincinnatissa sijainneen, WLW-radioaseman suosituksi muodostuneeseen "Boone County Jamboreen" -ohjelmaan 1938. Travis jatkoi WLW:llä ryhmän hajoamisen jälkeen ja saavutti suosiota radioesiintyjänä työskennellen Delmore Brothersin ja Louis Marshall "Grandpa" Jonesin kanssa.

Travisin ensimmäinen levytys tapahtui vasta 1943, kun Syd Nathanin King Records taltioi hänen ja Granpa Jonesin "Sheppard Brothers" -nimellä esittämät laulut The Steppin' Out Kind ja You'll Be Lonesome Too. Osallistuttuaan merijalkaväessä toiseen maailmansotaan, Travis palasi Cincinnatiin ja muodosti Granpa Jonesin ja Delmore Brothersien kanssa The Brown's Ferry Four -gospelyhtyeen. He esittivät ja levyttivät vuosina 1946-52 menestyksellä perinteisiä valkoisten ja mustien gospeleita.

Merle Travis ja hänen tunnetuin laulunsa Sixteen Tons

Tarvis solmi 1946 levytyssopimuksen Capitol Recordsin kanssa ja hänen ensimmäinen, kotiseutunsa perinteisiä kaivosmiesten ja rautatieläisten elämää kuvaavia lauluja sisältävä albuminsa Folk Songs of the Hills julkaistiin 1947. Travis lauloi ja soitti yksinään kitaraa, esittäen levyllä muun muassa tunnetuimmat laulunsa Sixteen Tons and Dark as a Dungeon. Myöhemmin Tennessee Ernie Ford levytti ensin mainitun laulun ja se nousi Billboardin country-listan kärkeen.

40-luvun lopulla Travis oli aloittanut myös näyttelijän uran, näytellen lähinnä lukuisissa b-luokan lännenelokuvissa. "Täältä ikuisuuteen" oli tunnetuin elokuva, jossa hän oli mukana. Travis jatkoi suosittuna radioesiintyjänä myös 50-luvulla ja siirtyi hiljalleen myös television puolelle, esiintyen monissa kantrimusiikkiohjelmissa. Alkoholi ja huumeet varjostivat pitkään Travisin elämää. Hän levytti Capitolille vuoteen 1969 saakka ja sen jälkeen usealle muulle yhtiölle. 1974 ilmestyi Atkinsin ja Travisin Grammy-palkittu yhteinen albumi The Atkins - Travis Traveling Show. Merle Travis kuoli 20.10.1983.

The Atkins - Travis Traveling Show

Travis on vaikuttanut Atkinsin ohella lukuisiin muihin kitaristeihin. Travisin vaikutteita on kuultavissa esimerkiksi Scotty Mooren, Earl Hookerin ja Doc Watsonin soitossa. Watson nimesi poikansakin Travisin mukaan Merleksi. Atkins puolestaan risti tyttärensä Merleksi. Tarvis kutsuttiin Country Music Hall of Famen jäseneksi 1977 ja hänen yhdessä Paul Bigsbyn kanssa suunnittelemansa kiinteärunkoinen Gibson Super 400 -sähkökitaransa on Country Music Hall of Fame -museossa.

Arvostettu fingerpickaaja ja Travisin ja Atkinsin perinteen jatkaja Tommy Emmanuel esittelee Merle Travisin ja Chet Atkinsin soittotyylejä

Mid-Day Merry-Go-Round

"Mid-Day Merry-Go-Round" -keikkajuliste n. 1943-44. Tällä kertaa paikkana oli Dickey Theater, Murphyssä, North Carolinassa.


Kantrimusiikin synty - lyhyt oppimäärä

Chet Atkinsin ura liittyy läheisesti kantrimusiikin syntyyn ja sen kehitykseen laajojen kansanjoukkojen harrastamaksi ja kuuntelemaksi musiikiksi.

Kantrimusiikki, jota alkuun kutsuttiin hillbillyksi alkoi 1900-luvun alkuvuosikymmeninä muotoutua eurooppalaisten siirtolaisten, erityisesti englantilaisten, skottien, irlantilaisten ja ranskalaisten mukanaan tuoman kansanmusiikin ja afroamerikkalaisten gospelin ja bluesin pohjalta.

Itäinen Tennessee, josta Atkins oli kotoisin, ja viereiset Kentucky ja Virginia olivat kantrimusiikin keskeisiä synnynseutuja. Noilla seuduilla musiikki oli maanviljelijä-, kaivosmies- ja muiden työläisperheiden ainut huvi. Kuten Atkinsinkin kotona, myös muualla kokoonnuttiin lauantai-iltaisin ja soittamaan ja tanssimaan.

Tuolta alueelta ovat lähtöisin monet kantrimusiikin varhaiset esittäjät, Atkinsin ja Merle Travisin lisäksi mm. bluegrassin isäksi kutsuttu Bill Monroe ja Carter Familyn perustaja A.P Carter.

Birthplace of Country Music Museum

Birthplace of Country Music Museum, Bristolissa, Kuva: Wikimedia Commons

Yhdysvaltain kongressi nimesi 1997 Tennesseen ja Virginian rajalla oleva Bristolin kantrimusiikin synnynpaikaksi ja sinne on perustettu myös museo "Birthplace of Country Music Museum".

Victor Talking Machine Companyn tuottaja Ralph Peer äänitti Bristolissa 1927 Carter Familya ja Jimmie Rodgersia ja näitä Bristol sessions -nimellä kutusuttujen äänitysten perusteella Bristolia oli alettu pitää kantrimusiikin synnynpaikkana.

Noilla seuduilla radioasemat soittivat paljon hillbillyä, aluksi paikallisten muusikoiden esittämänä ja myöhemmin myös levyiltä ja siellä vaikutti monia ryhmiä ja artisteja, jotka saivat vaikutteita toisiltaan ja loivat uusia kantrisävelmiä. Näin myös nuori Atkins imi nuoresta pitäen vaikutteita muilta soittajilta ja jalosti sitä eteenpäin. Radiokanavien ja nopeasti yleistyneiden levysoittimien ja äänilevyjen avulla kantrimusiikki levisi pian eri puolille maata.

Bill Monroe

Bill Monroe & His Blue Grass Boys oli merkittävin Appalakeilta tullut yhtye.

Alkuaikojen tärkeitä kantrimusiikin soittimia oli kitaran ohella erityisesti viulu, jota monet Euroopasta tulleet siirtolaiset ja heidän jälkeläisensä soittivat ja jolla Atkinskin aloitti soittoharrastuksen ja myös ammattimuusikon uransa. Appalakkien hillbillyryhmien soiton perustan loivat banjo ja pystybasso, lisäksi sointia täydensivät usein akustinen kitara, mandoliini, viulu ja resonaattorikitara eli dobro, joskus myös huuliharppu. Ennen pitkää Appalakkien musiikkia alettiin kutsua bluegrassiksi, jota nykyään pidetään yhtenä kantrin alalajina.

Erilaiset havaijinkitaraan perustuvat steel-kitaran variaatiot laajensivat kantrimuusikin soitinvalikoimaa. Teksasissa ja keskilännessä kehittyi jazzista vaikutteita saanut Western Swing -tyyli, johon oman mausteensa antoivat meksikolaisvaikutteet. Se oli suosittua tanssipaikoilla ja toi rummut ja puhaltimet kantrimusiikkiin.

Bob Wills & His Texas Playboys

Bob Wills & His Texas Playboys oli Wester Swingin suurin nimi

Lännenelokuvista tutusta, cowboyiden käyttämästä leveälierisestä stetsonista tuli jo 20-luvulla yhä käytössä oleva kantrimuusikoiden ulkoinen tunnusmerkki. Monet alkuaikojen kantritähdet olivat myös elokuvatähtiä, kuten Tex Ritter ja Gene Autry.

Miehiä kaikkialta etelästä, missä hillbilly ja western swing olivat suosittua, kulkeutui eri puolille maata. Yhtäkkiä ihmiset ympäri maata altistuivat radion, elokuvien, levyjen ja paikallisten tanssipaikkojen kautta musiikille, jota monet eivät aiemmin olleet kuulleet.

Yksi keskeinen kantrimusiikin tunnetuksi tulon väylä oli Nashvillessa toimivan WSM-radioaseman viikoittainen musiikkiohjelma Grand Ole Opry. Marraskuussa 1925 nimellä National Barn Dance aloitettu ohjelma sai parin vuoden päästä sittemmin legendaariseksi muodostuneen nimensä.

Myöhemmin Opryssä ovat esiintyneet lähes kaikki kantrimuusikin tähdet ja siitä on tullut merkittävä kantrimusiikin pyhäkkö. Myös Chet Atkins esiintyi siellä useaan otteeseen ja pääsi monen kantrilegendan tavoin Opryn kunniagalleriaan.

Kuvassa: Ryman Auditorium

Ryman Auditorium, jossa Grand Ole Oprya tehtiin vuosina 1943–1974. Kuva: Daniel Schwen / Wikimedia Commons

1940-luvulla Appalakkien seudun musiikin sulautuessa Teksasin western swingiin alettiin musiikista käyttää country & western -nimitystä, joka sitten myöhemmin lyheni muotoon country ja Jussi Raittisen ansiosta suomentui nimelle kantri.

Toisen maailmansodan jälkeen käyttöön tulivat myös sähköiset soittimet, pedal-steel ja 50-luvun alussa markkinoille tullut Fender Telecaster etunenässä.

Kantri voittokulku kiihtyi sodan jälkeen, levysoittimien ja äänilevyjen yleistyessä. Alkoi syntyä erilaisia kantrimusiikin tyylisuuntia. Nashvillesta muotoutui pian merkittävä kantrimusiikin keskus. Nashvillen keskeiseisten tuottajien Chet Atkinsin, Owen Bradleyn ja Bob Fergusonin luoma Nashville Sound toi kantrimusiikkiin isot orkesterit jousineen ja moniäänisen taustalaulun.

Hank Williams

Hank Williams on kantrimusiikin kaikkein suurimpia legendoja. Chet Atkins soittaa monilla Williamsin kaikkein tunnetuimmilla levytyksillä.

Bakersfield-tyyli kehittyi 50-luvun puolivälissä Kalifornian Bakersfieldin honky-tonk -baareissa. Se oli selvästi rosoisempaa kuin silotellumpi Nashville Sound, sen peruskokoonpanoon kuuluivat usein sähkökitara, basso-, dobro- tai steel-kitara ja rummut. Vaikutteita se sai rock and rollista ja rockabillysta. Tunnetuimpia esiintyjiä olivat mm. Hank Williams, Buck Owens, Merle Haggard ja Webb Pierce.

Monet 1950-luvulla rock'n'rollilla uransa aloittaneet artisti alkoivat myöhemmin levyttää kantria, kuten Jerry Lee Lewis, Carl Perkins ja jopa Elvis.

Country-rocksyntyi 60-luvulla, kun monet nuoremmat muusikot yhdistelivät rockin ja kantrin elementtejä akustisesti tai puoliakustisesti. Tunnetuimpia tämän tyylin edustajia olivat Bob Dylan, The Byrds, Buffalo Springfield ja Neil Young.

Grievous Angel

Nuorena kuollut Gram Parsons oli yksi country rockin merkittävimpiä artisteja. Hänen Grievous Angel albumillaan oli mukana myös nuori Emmylou Harris, josta sittemmin on tullut yksi merkittävimmistä kantriartisteista ja lauluntekijöistä.

Outlaw-country muodostui vastavedoksi Nashvillen silotellummalle tyylille. Outlaw-kantriin kuuluivat kantaaottavammat tekstit, karskimpi esiintyminen ja ulkonäkö ja pienemmät kokoonpanot. Keskiössä olivat mies ja kitara. Keskeisimpiä Outlaw-kantrin esittäjiä olivat Willie Nelson ja Waylon Jennings.

Sittemmin alun perin maaseudulta lähtenyt kantrimusiikki kaupungistui kuten koko yhteiskunta ja samalla raja kantrin ja pop-musiikin välillä hämärtyi, mutta ei mennä enää siihen.

Valtavirran ohessa nousee kuitenkin aina uusia perinteisempää kantria soittavia ryhmiä ja artisteja pitäen kantrimusiikin tarjonnan monipuolisena.

Suomalaisen kantrin historiaan voit perehtyä Suonna Konosen ja Olli Nurmen oivallisen kirjan Mystiset metsätyömiehet ja keskikalja-cowboyt – retkiä suomikantriin ja sen persoonallisuuksien pariin (Sammakko, 2018) avulla. Löydät arvioni siitä täältä.

Mystiset metsätyömiehet ja keskikalja-cowboyt
Chet Atkins ja Leona Johnson WLW-studiossa

Chet Atkins ja Leona Johnson WLW-radiosemalla Cincinnatissa 1945.


Arthur Q. Smith, tuntematon hittien kirjoittaja

Chet Atkinsin Knoxvilleen aikaisia tuttavuuksia oli myös Arthur Q. Smith, oikealta nimeltään James Arthur Pritchett. Hiilikaivoksilla työuransa aloittanut Smith tai Q, kuten häntä sittemmin musiikkipiireissä kutsuttiin oppi nuorena soittamaan kitaraa ja alkoi myös kirjoittaa lauluja.

Smith saapui Knoxvilleen 1935 ja seuraavana vuonna hänet palkattiin kitaristiksi WNOX:n "The Mid-Day Merry-Go-Round" -ohjelmaan. Q:sta tulikin suosittu radioesiintyjä, hyvän soittotaidon lisäksi hän oli myös erinomainen koomikko. Hän saikin pian oman radio-ohjelman.

Kuvassa: Archie Campbell ja Arthur Q. Smith

Archie Campbell ja Arthur Q. Smith (James Pritchett) WNOX-studion edessä Gay Streetillä Knoxvillessa. Kuva: Tennessee Archive of Moving Image and Sound

Radioura WNOX:lla kariutui kuitenkin muutaman vuoden jälkeen palkkioerimielisyyksiin ja ehkä osin myös Q:n runsaaseen alkoholin käyttöön, ehkä hän ollut aina ihan esiintymiskunnossa.

USA:n armeija poimi Q:n riveihinsä, mutta kauaa hän ei ollut mukana maailmansodassa, vaan hänet kotiutettiin muutaman kuukauden kuluttua. Ehkä taas oli kyse runsaasta juopottelusta, mutta varmaa tietoa asiasta ei ole.

Q palasi Knoxvilleen ja alkoi myydä muusikkotovereidensa keikkoja. Q:n asiakkaita olivat mm. The Tennessee Hillbillies, Johnnie Wright ja Kitty Wells sekä Chet Atkins. Q jatkoi myös laulujen kirjoittamista ja kirjoittikin monia menestyshittejä.

Q ei ajatellut kuitenkaan huomispäivää, vaan hän eli päivän kerrallaan, tärkeää oli selvitä juuri sen päivän menoista ja varmistaa, että sai maksettua seuraavankin ryyppynsä. Niinpä hän möi sävellyksensä kenelle tahansa, joka maksoi niistä 50, 25 tai vaikka 15 dollaria.

Atkins kertoo elämäkerrassaan kysyneensä Q:lta milloin hän lopetti ajattelemasta miten paljon hän menetti rahaa myymällä laulunsa niin halvalla. Q oli vastannut "Chet, et tiedä kuinka monta kertaa olen myynyt ne". Ostajien keskuudessa olikin tunnettua, että heidän oli haettava tekijänoikeudet jokaiselta Q:lta ostettuun lauluun välittömästi, koska muuten joku toinen teksi sen pian.

Q piti kirjaa myymistään lauluista ja muutama vuosi sitten Wayne Bledsoe ja Bradley Reeves jäljittivät ison joukon Q:n tekemiä lauluja, jotka oli julkaistu muiden nimissä. Bear Family julkaisi 2016 niistä 49 laulua tupla-cd:llä Arthur Q. Smith: The Trouble With The Truth. Näitä Q:lta ostettuja lauluja ovat levyttäneet lukemattomat kantriaristit mm. Hank Williams, Carl Smith, Roy Acuff, Dolly Parton, Ernest Tubb ja Porter Wagoner.

Osa lauluista on nyt virallisesti siirretty Q:n nimiin, esimerkiksi BMI:n tietokannasta löytyy 57 Q:n tekemäksi tunnustettua laulua. Osa lauluista on edelleen virallisesti muiden nimissä ja aikoinaan lauluista tilitetyt valtavat summat tekijänoikeuskorvauksia on ilmeisesti iäksi jääneet Q:lta ja hänen perillisiltään saamatta.

Eihän tämä mitenkään ainutlaatuinen tarina ole, moni muukin on jäänyt paitsi teostensa tuotoista. Jos ei itse ole myynyt laulujaan, ovat levy-yhtiöt ryövänneet tekijänoikeudet. Esimerkiksi J&M Recording Studiota New Orleansissa pyörittänyt Cossimo Matassa tai ACE Recordsin John Vincent omivat monen artistinsa laulut omiin nimiinsä. Osa niistäkin on nykyisin palautettu oikeiden tekijöiden nimiin.

Kuuntele Spotifystä Arthur Q. Smithin lauluja sisältävä albumi The Trouble With The Truth (Spotify-albumi sisältää vain osan CD:llä julkaistuista lauluista):

Martha White -postikortti

Carter Sisters, Mother Maybelle ja Chet Atkins, Martha White -yhtiön promopostikortissa n. 1950


Chet Atkins

Lähteet:

  • Chet Atkins, Bill Neely: Country Gentleman, Henry Regenary Co. 1974
  • Mark S. Reinhart: Chet Atkins - The Greatest Songs of Mister Guitar, McFarland 2009
  • Chet Atkins, Michael Cochran, Russ Cochran: Chet Atkins: Me and My Guitars, Hal Leonard Co.
  • John W. Rumble: Chet Atkins - Certified Guitar Player, Country Music Foundation Press, 2011
  • Mister Guitar - The official website of Chet Atkins
  • Read My Licks - Chet Atkins Pedagogy Project
  • Chet Atkins: Gallopin' Guitar, Bear Family Records, BCD15714, 1993, CD-boxin mukana tulevan elämäkerran kirjoittanut Rich Kienzle
  • Ole Halén: Chet Atkins - sormitekniikan uranuurtaja kookospähkinänkuoressa, Rytmimusiikki 3/1992
  • Pertti Avola: Kitaristi loi Nashville-soundin, countrymuusikko Chet Atkins, Helsingin Sanomat, 3.7.2001
  • Discogs-tietokanta
  • 45cat-tietokanta
  • BMI Repertoire
  • Wikipedia ja lukuisat muusikoiden, yhteisöiden ja yritysten nettisivut

21.10.2019 Rami Öystilä

Kommentoi / Anna palautetta!

Minkälaisia muistoja Chet Atkins ja hänen levytyksenä sinussa herättävät? Miten arvostat Chet Atkinsia kitaristina? Jäitkö kaipaamaan jotain Chet Atkinsin tarinasta?


Palautteet

Eino Rastas 24.10.2019

Hei artikkeli oli mielenkiintoinen ja hyvin kattava. Tuossa tiettyjä ajankuvaa että soolokitaristilla ei ole mitään lisä-arvoa. Ja samoin esim liiaksi jazzin tuominen kitarointiin tietyissä tapauksissa ei joskus ollut sopivaa. Sama juttu oli Jimmy Bryantin soolo leikattiin Okie Bogiesta / Ella Mae Morse. Bill Haleyn kitaristin Franny Beecherin ei ollut sopiva soittaa liikaa jazzia -Benny Goodman taustan johdosta rockn rollista. Nauhamikki -juttu oli hyvä myöskin.

Oma kohtanein eka kokemus Chet Atkinsistä : Meillä oli 60-luvulla ehkä noin 1963 kelanauhalla BlackJack -kappale ja Malagueena, Isäni tais mainita Atkinsin. Luin kyllä myöhemmin lehdestä Atkinsistä. En oikein osannut heti !!yhdistää Atkinsiä esim rocknrollissa ja nimenomaan rockabillyssä kovin yleiseen fingerstyle sähkökitaran soitoon. Atkins toki soitti aika monillakin noilla levyillä. Mutta ei aina sooloissa. Ehkä villeimmin ennen rocknrollin läpimurtoa ym.

Atkins teki valtavan määrän hienoja instruja. Ehkä pidän kuitenkin 50-luvun tuotannosta eniten. Niissä kitara yliohjautuu sopivan kivasti. Atkinsin soitto on vaikuttanut monen roots -kitaristin soittoon nykyäänkin. Kappaleet ovat usein aika hienostuneen vaativia että niitä oikastaan aika paljonkin. En tiedä onko edes välttämätöntä soittaa samoin. Usassa etenkin näyttää olevan kokoontumisia joissa sama soundi ja soitto haetaan paikoin hyvin tarkasti. Atkins / Travis -tyyli on hyvä yksinkin soittamiseen ilman mitään luuppeja.


-->