Parlophone 7243 497761 2 8, Emi Finland 1998
Tuottaja: Juha Tikka
Re-Mixaus: Dan Tigerstedt, Finnvox-studiot
Masterointi: Mika Jussila, Finnvox-studiot
Alkuperäinen äänitys, miksaus ja tuotanto: Esa Pulliainen ja Vesa Anttila
Studio: Hits#3
# | kappale | sävel / sanat | Kesto |
---|---|---|---|
1 | Illan varjoon himmeään | Unto Mononen | 2:55 |
2 | Antaudun (kuin hullu rakkauteen) - Fools Rush In (Where Angels Fear To Tread) - | Rube Bloom - Johnny Mercer / Jorma Kääriäinen | 3:10 |
3 | Pieni sana | Lasse Mårtenson / Lasse Mårtenson - Saukki | 2:53 |
4 | Sinä vain - Un Mal Pour Un Bien - | Petula Clarke - Tony Hatch / Jussi Raittinen | 3:36 |
5 | Ajomies | Traditional | 3:09 |
6 | Olen syytön - It's Allright - | Robert Burnett - Jimmy O'Neill - Jimmy Holden / Pertti Reponen | 3:31 |
7 | Valot | Rauli Somerjoki | 3:01 |
8 | Muistan kesän | Rauno Lehtinen | 3:45 |
9 | Sanoit liian paljon - Felicia - | John Pisano / Pertti Reponen | 3:23 |
10 | Aron lempeä - Love Them From The Brothers Of Karamazov - | Bronislaw Kaper / Saukki | 3:27 |
11 | Päivin öin - L'Edera - | Saverio Seracini- Vincenzo D`Aguisto / Jorma Kääriäinen | 3:14 |
12 | Moskovan valot - Moskovskie Okna - | Tikhon Khrennikov / Pauli Salonen | 3:56 |
13 | Mrs. Robinson | Paul Simon | 3:47 |
14 | Donna | Richie Valens | 3:26 |
15 | Sunshine Of Your Love | Peter Brown - Jack Bruce - Eric Clapton | 3:27 |
Sovitus: Esa Pulliainen, paitsi 3, 14 ja 15 Agents
Jorma Kääriäinen: laulu
Esa Pulliainen: kitarat
Kai Pulliainen: basso
Heikki Sandrén: rummut
sekä
J-P Virtanen: piano ja urut
Vesa Anttila: kitara
Heikki Raine: trumpetti (9)
Ilta saapuu hiljaa huoahtain valot syttyy taakse ikkunain ei jää yksinään, muut kukaan pimeään valot pois yön varjot häivyttää Vaan mä niitä sytytäkään en luulen, tuskin niitä tarvitsen kun sinä niin olet valo kirkkahin sanoisin: liikaakin se valaisee - Rauli Somerjoki -
Jo seitsemän ensimmäistä sekuntia valaisee hyvin mistä tällä levyllä on kysymys. Esa Pulliaisen johtama Agents tarjoaa täydellisyyttä hipovalla taidolla ja erehtymättömällä tyylitajulla tehtyä musiikkia, jossa pienet nyanssitkin on huolella tehty ja oikeisiin kohtiin sijoitettu.
Agents on nykyisen solistinsa Jorma Kääriäisen kanssa julkaissut jo kolme albumillista nautittavaa musiikkia. Levy levyn jälkeen on bändin suosio kasvanut kasvamistaan. Kun Agenttien tiet erosivat aikoinaan Topi Sorsakosken kanssa, uumoilivat jotkut Agentsien tarun loppua. Bändi on nykyisin kuitenkin kiireisempi kuin koskaan. Keikat on myyty jo vuodeksi eteenpäin. Niinpä yhtyeellä taitaa olla vaikeuksia ehtiä levystudioonkaan. Kolmesta edellisestä syksystä poiketen saamme nyt tyytyä kokoelma -albumiin. Mutta kyseessä ei ole mikä tahansa "rahat pois" -kokoelma Warnerin 20-suosikkia tyyliin. Dan Tigerstedt on miksannut kaikki vanhat biisit Esan pyynnöstä uudelleen. Lisäksi levylle on äänitetty kolme uutta biisiä.
Esa on koulinut Kääriäisestä - entisestä rokkari Freddie Falconista - hyvin Agentsin perinteiseen saundiin sopivan tulkin. Alkuun oli ainakin itselläni vaikeuksia tottua Sorsakosken jälkeen Kääriäiseen. Elokuun puolivälissä 1998 äänitetyllä ja pitkään bändin keikkaohjelmistoon kuuluneella Unto Monosen tangolla Illan varjoon himmeään Kääriäinen osoittaa lunastaneensa paikkansa bändin solistina. Biisi on Esa Pulliaisen taidonnäytteitä rockin ja suomalaisen iskelmän parhaimpien perinteiden yhdistämisestä. Agents on levyttänyt kappaleen aiemmin Rauli Somerjoen kanssa (Laivat, AAB-Tuotanto AABLP 101, 1985) ja voi pitää melkoisena uhkarohkeutena yrittää lyödä Baddingin tulkintaa. Kääriäinen ei kuitenkaan sorru jäljittelemään Baddingia, vaan esittää laulun omalla hiukan sävyttömämmällä ja karummalla, mutta jotenkin niin perisuomalaisella ja vakuuttavan rehellisellä tyylillään.
Vieläkin uhkarohkeampaa oli levyttää uusiksi eräs Baddingin hienoimmista lauluista - Valot. Somerjoki levytti itse laulun vuonna 1971 ilmestyneelle ensimmäiselle albumilleen Synnyin rokkaamaan (Love Records LRLP 39). Esa Pulliainen teki biisistä instrumentaalisovituksen Besame Mucho albumille (Parlophone 062-1385201) vuonna 1987 ja se on kuulunut Agentsien keikkaohjelmistoon lähes koko ajan. Laulettu versio siitä rohjettiin tehdä vasta 1997 ilmestyneelle Agents Is More (Parlophone 7243 8 23336 2 3) albumille. Baddingin esitys on tänäänkin kuultuna tulkinnan herkkyydessään omaa luokkaansa. Vaikka Agents ei tavoittakaan aivan samaa herkkyyttä, tuskin kukaan muu saavuttaa tänään niin hyvin kappaleen tunnelmaa kuin Kääriäinen ja Agents. Monien yhteisten esiintymisten ja levytysten myötä Esa Pulliainen on sisäistänyt Somerjoen sävelmaailman kiitettävästi. Esityksestä henkiikin suuri kunnioitus Somerjoen säveltä ja tekstiä kohtaan.
Tämä kunnioittava suhtautuminen esitettäviä lauluja kohtaan onkin leimaa antava piirre Pulliaisen sovituksiin pohjautuville Agentsien tulkinnoille. Toki Esa rahankin päälle varmasti ymmärtää ja osaa laskelmoidakin, muttei se näy ainakaan häiritsevästi. Kun homma on hallussa, bändin ei tarvitse jatkuvasti näyttää osaamistaan ja paahtaa täysillä. Agentsien soitannassa onkin esitettävä musiikki pääosassa, ei soittajien taitojen korostus. Mestarin erottaakin juuri siitä, ettei tarvitse jatkuvasti alleviivata soitantaansa. Esitys kuulostaa vaivattomalta ja keveältä niin kuin instrumentit - erityisesti Pulliaisen kitara - soisi itsestään. Vertailukohtana tulee mieleeni tämän päivän esiintyjistä Tapani Kansa, joka kuulostaa parhaimmillaan siltä kuin esitettävä sävelmä kuljettaisi hänen ääntään.
Edellisen Agents Is More albumin tavoin tällekin levylle on tehty pari englannin kielistä kappaletta. Richie Valensin tyttöystävälleen tekemä teiniballadi Donna ja Creamin klasikko Sunshine Of Your Love eivät liene ennen soineet samalla levyllä. Viime mainittu biisi on äänitetty jo vuonna 1994. Silloin se tehtiin suomenkielisenä versiona, jolle ei kuitenkaan saatu julkaisulupaa. Elokuussa 1998 vanhalle taustalle tehtiin uusi lauluosuus. Esan tyylitaju ei petä tämänkään biisin kohdalla. Siinä missä monet muut ovat sortuneet pitkiin rönsyileviin kitarasooloihin Pulliainen pitäytyy kurinalaisessa tulkinnassa. Pienenä miinuksena todettakoon, ettei Jorma Kääriäisen ääni mielestäni täysin istu tämän tyyliseen kappaleeseen.
Muut levyn biisit ovatkin sitten jo aiemmin julkaistuja. Uudet miksaukset saavat biisit kuulostamaan, jos mahdollista, vieläkin paremmilta ja yllättävän tuoreilta. Mukana on myös pari aiemmin Agents-albumeilla julkaisematonta instrumentaalia. Mrs. Robinson on julkaistu singlellä (Parlophone 7243 8 84218 2 9) ja Ajomies Texicalli Recordsin julkaisemalla nykyaikaisen rautalankamusiikin kokoelmalla Exotic Entertainment & Scary Sounds (TEXCD 006). Tuolla erityisesti Japanin markkinoille suunnatulla kokoelmalla oli toisena Angentsien esityksenä Mandschurian Beat, joka sittemmin julkaistiin myös Agents Is More albumilla. Ajomiehen Agents levytti ensimmäisen kerran Topi Sorsakosken kera In Beat (Parlophone 1384911) albumille vuonna 1985. Nyt kuultava versio ei poikkea sovituksen osalta kovin paljoa tuosta ensilevytyksestä. Tämän klassikonhan ovat levyttäneet useat muutkin mm. suomalaisen viihteen mestarit Georg Malmstén (Sointu 728, 1946) ja Olavi Virta (Decca SD-5456, 1958). Ensimmäisen rautalankaversion siitä teki Feenades eli ruotsalaiskitaristi Bo Winberg, jonka esittämänä sitä myytiin aikoinaan Japanissa yli miljoona kappaletta! Japanin markkinoilla siitä käytettiin nimeä Karelia. Ilmeisesti siitä syystä myös Exotic... albumilla käytettiin biisistä tuota samaa nimeä.
Agentseja täydentävät levyllä bändin pitkäaikaiset ulkojäsenet J-P. Virtanen ja Vesa Anttila. Forever albumilla heitä tosin tituleerattiin bändin jäseniksikin. Eero ja Jussi & The Boys -kitaristi Anttilahan on ollut kaikilla nykyisen Agents kokoonpanon levyillä mukana myös äänittäjänä, miksaajana ja tuottajana yhdessä Esa Pulliaisen kanssa. Vesa ja Esa ovat tehneet muutoinkin paljon yhteistyötä. He ovat tuottaneet yhdessä monia levyjä mm. Eino Grönin Vähemmän kiirettä enemmän aikaa (AXRCD 1133) (Syksyn Sävel 1997!), Jussi Raittisen Rockin' 50 (VOXCD-003) ja Milanan Serenata (Odeon 777-7 89133 2). Viime mainitulle levylle he myös sävelsivät kimpassa useita kappaleita. Jos Virtanen ja Anttila ovat sisäistäneet Agentsien saundin, ovat sen toki tehneet toki myös varsinainen Agents-rytmiryhmä Heikki Sandrén ja Kai Pulliainen, jotka tykittävät tanakkaa rytmiä. Toivoa vain sopii, että Esa saa pidettyä nykyisen bändinsä kasassa. Toivottavasti myös Jorma Kääriäinen jaksaa ummistaa korvansa häntä soolouralle tuuppaavilta puheilta, jotka tuntuvat voimistuvan päivä päivältä. Kääriäinenkin on hitsautunut bändiin niin hyvin, että vaikeaa häntä on kuvitella ilman Agentseja.
Jos jotain levyltä jäin kaipaamaan, niin ne olivat Kääriäisen rock'n'roll numerot, joita hän keikoilla lataa tulemaan niin, että housunlahkeet alkavat väkisin lepattamaan.
Lukija voi hyvällä syyllä kysyä "mikäs divarin helmi tämä on". Ehkä ei vielä olekaan...
10/1998
Agents ja Jorma Kääriäinen: Illan varjoon himmeään
Agents ja Jorma Kääriäinen: Moskovan valot
Agents ja Jorma Kääriäinen: Muistan kesän
Käyn nykyään työni takia Helsingissä lähes viikoittain ja tällaisella reissulla tämäkin levy tuli hankittua. Aleksanterinkatu 11:sta seinällä välkkyi vielä 13.10.1998 perinteikäs Fazer Musiikin mainosvalo, vaikka Fazerin tilalla levyputiikkia pitääkin hollantilainen Free Record Shop. Sisältä liike oli jo kokonaan uudistettu. Agentsien juuri ilmestynyttä CD:tä oli levyhyllyssä paksu nippu, enkä tietenkään voinut vastustaa kiusausta ostaa levyä. Omistajan vaihdos näkyi myös levyjen hintojen hienoisena halpenemisena (109,50 mk), mikä osaltaan helpotti ostopäätöksen tekemistä. Yleensä olen kyllä ostanut tällaiset helposti saatavilla olevat levyt kotipaikkakuntani Joensuun levyliikkeistä.
Samalla reissulla ostin myös Olavi Virran koottujen levyjen osan 27 (Helmi 450272). Yhteistä näille levyille oli "Ajomies" kappale, jonka Virta levytti tuotteliaan kautensa loppuaikoina 1.12.1958. Virran levyn kappaleet on tehty molemmin puolin hänen kohtalokasta Ilomantsin keikkaansa 16.3.1959, josta alkoi hänen uransa alamäki. Tuona aikana päättyi Virran menestyksekäs kausi Fazerilla ja mestari siirtyi Scandialle. Virran koottujen levyjen sarja oli Free Record Shopissa lähes kokonaisuudessaan saatavissa ja myyjän mukaan tilaamalla saa loputkin osat.
Tuossa samassa talossa Aleksi 11:ssa kirjoitti Reino Helismaa Fazerin kuukausipalkattuna sanoittajana suurimman osan iskelmäteksteistään. Hänellä oli pieni kolmion muotoinen työhuone Fazerin konttorissa talon kolmannessa kerroksessa. Tuossa huoneessaan hän kirjotti luultavasti myös "Ajomiehen" tekstin. Samassa talossa Fazerin levytuotantoa ohjaili väliin melko itsevaltiain ottein Toivo Kärki. Talolla on siis hyvin vankka asema suomalaisen kevyen musiikin historiassa. Vaikka tuosta menneestä on enää muistona vain tuo vanha mainosvalo ja levyhyllyissä olevat vanhat Fazerin äänitteet, oli se näin jälkeenpäin ajatellen mitä mainioin paikka hankkia vahvasti perinteisiin nojaavan Agentsin äänite.
10/1998