Maria Tyyster: Uuden aamun lauluja

Maria Tyyster ei kuvia kummarra!

Tangokuningattareksikin valittu Maria Tyyster on vaihtanut juuri ilmestyneellä ”Uuden aamun lauluja” -albumillaan tangot rock’n’rolliin, kantriin, rautalankaan ja folkiin, toki iskelmällisiäkin sävyjä löytyy. Albumi sisältää vanhoja amerikkalaisia juurimusiikin klassikoita, joista moneen on tehty uudet suomalaiset sanat, sekä aivan uusia kappaleita, joista Polttaa ja Kesää kohti ovat tilaustyönä Marialle tehtyjä. Albumin biisilistalta löytyi niin huikeita kappaleita, että otin levyn kuunteluun suurin odotuksin.

Häpeäkseni täytyy tunnustaa, etten tiennyt entuudestaan mitään Mariasta. Ei ole tullut seurattua tangokisoja, eikä paljoa nykyiskelmää. Ainakin pari albumia näkyy Marialta ilmestyneen aiemmin. Sikäli, kun oikein tunnistin, niiden sisältö oli pääosin perinteisempää iskelmää, joukossa kuitenkin yksi Rollari-biisi. Rootsmusan parista löytyy Suomestakin jo ilahduttavan runsas joukko naisartisteja ja sehän ilahduttaa meikäläistä. Aina kuitenkin uusia yrittäjiä mahtuu joukkoon. Erityisen nastalta tuntuu, kun nuoret artistit löytävät vuosikymmenten takaisia klassikoita, oman levyhyllyn pitkäaikaisia suosikkeja.

Single 'Polttaa'

Maria kertoi halunneensa albumin henkivän aitoa juurimusiikkitunnelmaa. Siksi kaikki soittimet ovat "oikeita" ja mukana on asiaan kuuluvia soittimia kuten mandoliini, kontrabasso, pedal steel, viulu, akustinen kitara ja huuliharppua. Albumin tekijäkaarti koostuu rautaisista musiikkialan ammattilaisista mm. Agents/Varjokuva-rumpali Heikki Sandrén sekä niin ikään Varjokuvasta tutut Juho Kulmala ja Juha Maunu. Albumi on äänitetty Aukusti Koiviston VK-Studiolla ja Koivisto on vahvasti levyllä muutenkin. Vahvasti perinnetietoinen, nuori pälkäneläinen soittaa tuottajan ja äänittäjän roolin ohella levyllä useita instrumentteja. Pitkälti samoin voimin ollaan nyt liikkeellä kuin Koiviston viime vuonna ilmestyneellä albumilla Matkalla sinne jonnekin

"'Uuden aamun lauluja' symboloi uutta alkua - itsenäistä ja rohkeaa Mariaa", kertoo Tyyster levynjulkaisutiedotteessa. Hän halusi itse olla mukana albumin kaikissa vaiheissa ja tehdä albumin täysin omakustanteisesti alusta loppuun, ilman isoja levy-yhtiöitä. Soittajiksi valikoitui ystäviä ja rakkaita ihmisiä ja levyltä voi aistia studiossa vallinneen hyvän tunnelman. Kahdella aiemmin jo singlellä julkaistulla laululla Maria duetoi Vesa Haajan ja toisessa Kyösti Mäkimattilan kanssa.

Aika tuttuja lauluja levyltä löytyykin. Avausbiisi, rennon vauhdikas kantrikappale Pullo viiniä käy on poiminta Emmylou Harrisin 70-luvun lopun tuotannosta ja moni muistaa sen Harri Marstion rockahtavana suomalaistulkintana. Nyt ollaan lähempänä alkuperäistulkintaa ja Albert Leen suuria saappaita täyttää Aukusti Koivisto. Ei kuitenkaan ole lähdetty matkimaan Emmyloun ja kumppaneiden tulkintaa ja hyvä niin. Marko Haavistolta on mukana kaksi laulua Miljoona sanaa ja Kesää kohti. Molemmat ovat minulle entuudestaan tuntemattomia. Jälkimmäinen, vauhdikas rockbiisi on tilaustyö Tyysterille ja tuntuukin istuvan erityisen hyvin hänen laulettavakseen. "Bändi soittaa lavalla rockabillyä sillä tavalla, ettei kyynisinkään kylmäks jää", laulaa Maria. Se kyllä päätee täysin Marian ja bändinkin kohdalla.

Single 'Polttaa'

Toinen varta vasten Marialle tehty laulu on tuottaja Koiviston ja Kyösti Mäkimattilan yhteistyönä syntynyt Polttaa. Jo aiemmin singlenä julkaistun, mandoliini-introlla alkava laulu kuullaan Tyysterin ja Mäkimattilan duettona. Tasapainoisen ja haikean tulkinnan taustaa värittää lähinnä Juha Maunun piano. Rempseämpi duetto syntyy Vesa Haajan kanssa. Laulajien lisäksi Mä lähden stadiin -raidalla kannattaa panna merkille huuliharppua revittelevä AT Teränen.

Kaunis balladi To Know Him Is to Love Him on tuottajalegenda Phil Spectorin uran alkuhetkiltä. Spectorin vielä tuntematon lauluyhtye The Teddy Bears levytti laulun 1958 ja sai siitä huikean hitin. Sittemmin sen ovat levyttäneet mm. kolmikko Dolly Parton, Linda Ronstadt ja Emmylou Harris sekä Amy Winhouse. Tyysterin tulkinnan esikuva lienee tuon legendaarisen naistrion versio, ainakin toteutus myötäilee tunnelmiltaan tuon trion tuotosta. Yllättävän paljon Tyyster ja bändi saavat irti Remun tuntemattomampaan tuotantoon kuuluvasta laulusta Kenen yhden vaan. Itse en ainakaan olisi tunnistanut laulua Remun kirjoittamaksi, jollei levyn tiedoissa näin olisi kerrottu. Tyylikäs sovitus nostaa biisin uusiin ulottuvuuksiin.

Yllättävien valintojen sarjaa albumilla jatkaa Betty Sue Perryn reipas kantribiisi Wine, Women and Song, jonka ensiversion Loretta Lynn levytti Owen Breadleyn tuottamana 1964. Vahvasti Maria ottaa tämänkin laulun haltuunsa, tempo on nyt iskevämpi ja tulkinnasta tulee vakuuttavampi, niin kuin tähän MeToon jälkeiseen aikaan hyvin sopiikin. Toinenkin biisi kuullaan englanniksi ja sitten päästelläänkin täysillä. Kuvia ei Maria kumartele. Claude Demetriuksen Hard Headed Woman muistetaan Elviksen leffasta King Creole. Maria laulaa niin kuin olisi koko ikänsä laulanut rock'n'rollia ja kuunnelkaapa bändiä. Heikki Sandrén osoitti Agentsissa olevansa huikea rumpali, eivätkä taidot oli mihinkään kadonneet, vahvasti on rokettirolli hallussa muillakin. Komppi on tiukkaakin tiukempi. Jeeaah!

Kantriantia ovat myös kaksi Johnny Cash -coveria. Niistä ensimmäisenä kuullaan Guess Things Happen That Way, jonka Sun Recordsin tuottaja Jack Clement kirjoitti alun perin Marty Robbinsille. Se päätyi kuitenkin Cashin levytettäväksi, kun Sam Phillips halusi saada varastoon mahdollisimman paljon Cashin levytyksiä ennen tämän siirtymistä Columbialle. Ison hitin Sun saikin vielä Columbian harmiksi tästä laulusta. Enpä muista kuulleeni tätä ennen suomeksi laulettuna. Laulu ei ole kuulut Cash-suosikkeihini. Nyt toteutus on originaalia mielenkiintoisempi, Petri Lehtolan viulu tuo hieman kaihon tunnelmaa Risto Klemolan maallisempaan tekstiin, jossa ei enää vedota jumalaan.

Single 'Mä lähden stadiin'

Albumin päättävä Miksen koskaan saa olla kuin toiset eli I Still Miss Someone sen sijaan on suurimpia suosikkejani Cashin tuotannosta. Laulusta löytyy ennestään useita suomalaisversioita. Ensimmäisen niistä teki Anki jo 60-luvun puolivälissä. Tyyster käyttää samaa Saukin käännöstä, joka on minusta hieman valju originaaliin verrattuna. Siinä missä originaalissa laulettiin rakastavaisista, kertoo Saukin teksti ystävistä. Tyysterin versio on selvästi tummasävyisempi kuin Ankin ja tavoittaa minusta siten paremmin laulun alkuperäistekstin tunnelman. Upeita versioitahan tästä laulusta löytyy maailmalta vaikka kuinka, Cash levytti itsekin laulun monta kertaa. Koskettavin tulkinta kuultiin Cashin muistokonsertissa Ryman Auditoriumissa Rosanne Cashin tulkintana. Ihan samaa tunnelatausta ei keneltäkään muulta voi tietysti odottaa, mutta Maria Tyyster tekee kyllä kunniaa upealle laululle. Hattua täytyy myös nostaa sovituksesta ja koko bändin työskentelystä. Erityisesti minua viehätti tunnelmallinen lyhyt urkuväliosa. Todella hieno päätös levylle!

Kirkkain helmi

Palataan kuitenkin vielä hieman taaksepäin. Albumin vanhin kappale on rakastettu yhdysvaltalainen, folk- ja kantriperinteen tärkeimpiin varhaisiin helmiin lukeutuva traditionaali Bury Me Beneath the Willow, joka tunnetaan monella muullakin nimellä. Ensimmäinen tunnettu merkintä laulusta on viime vuosisadan alkuvuosilta, mutta luultavasti se on paljon vanhempikin. Tunnetuksi se on tullut erityisesti Carter Familyn laulamana. Heidän versionsa tallennettiin kuuluisien Bristol-sessioiden aikana 1927. Levytyksiä laulusta on tehty lukematon määrä. Yksi vaikuttavimpia tulkintoja, hyvin pelkistetty akustinen versio, löytyy Rosanne Cashin 2009 ilmestyneeltä albumilta The List. Albumihan on koostettu siitä sadan kantrikappaleen listasta, jonka Rosanne sai 18-vuotiaana isältään opastukseksi kantrimusiikin historiaan.

Suomeksi en ole kuullut laulua aiemmin lauletun. Nyt se on saanut Kyösti Mäkimattilan suomennoksessa - mikä jo yksin on kunnioituksen arvoinen kulttuuriteko! - nimekseen Tuulen selkään. Toivottavasti moni muukin suomalainen ottaa laulun ohjelmistoonsa. Maria kertoi tutustuneensa kappaleeseen Aukusti Koiviston kautta ja ihastuneeseen siihen heti. Kappale alkaa moniäänisellä accapella-introlla ja sitten bändi liukuu mukaan. Suurella kunnioituksella ovat Maria ja häntä säestäneet muusikot lähestyneet tätä kulttuuriaarretta. Täytyy tunnustaa herkistyneeni kuunnellessani heidän versionsa kertaa. Ansaitusti laulu julkaistiin ensisinglenä jo alkukesästä. Albumi kannattaa hankkia jo yksistään tämänkin biisin takia, mutta toki se on kokonaisuudessaankin antoisaa kuunneltavaa.

Kuuntele Tuulen selkään YouTubesta

Rami 12.11.2021

Levyn tiedot

Maria Tyyster: Uuden aamun lauluja
AXK-013
AXK Records 1.10.2021
Tuottaja: Aukusti Koivisto
Äänitys: Aukusti Koivisto ja Rami Hänninen, VK-Studio, Pälkäne

Kansikuva: Uuden aamun lauluja
# kappale sävel / sanat
1 Pullo viiniä käy (Two More Bottles of Wine) Delbert McClinton / Jukka Itkonen
2 Miljoona sanaa Marko Haavisto
3 Jos sun vain saisin (To Know Him Is to Love Him) Phil Spector / Kyösti Mäkimattila
4 Mä lähden stadiin (Jackson) Billy Wheeler, Gaby Rogers / Pertti Reponen
5 Kesää kohti Marko Haavisto
6 Niin kai kuitenkin käy (Guess Things Happen That Way) Jack Clement / Risto Klemola
7 Kenen yhden vaan Henry Aaltonen
8 Tuulen selkään (Bury Me Beneath the Willow) Traditional / Kyösti Mäkimattila
9 Polttaa Kyösti Mäkimattila, Aukusti Koivisto / Kyösti Mäkimattila
10 Wine, Woman & Song Betty Sue Perry
11 Hard Headed Woman Claude DeMetruis
12 Miksen koskaan saa olla kuin toiset (I Still Miss Someone) Johnny Cash, Roy Jr. Cash / Saukki

Muusikot:

Maria Tyyster: laulu
Vesa Haaja: laulu (4)
Kyösti Mäkimattila: laulu (9)
Aukusti Koivisto: kitarat, pedalsteel, mandoliini
Juho Kulmala: basso ja kontrabasso
Petri Lehtola: viulu
Juha Maunu: piano ja urut
Heikki Sandrén: rummut
AT Teränen: huuliharppu
Varjoleidit Maria Byman,Irene Urpelainen, Merja Salonen, Kati Tähkänen, Sanni Keinänen ja Krista Heinonen: taustalaulu (3)
sekä Eero Sampolahti, Max Kulmala, Elijas Kulmala

mariatyyster.com
facebook.com/mariatyysterofficial